Slogen 1564 moh (17.04.2015)

Written by Andish (Andreas Sundt)

Start point Patchellhytta (856m)
Endpoint Slogen (1,564m)
Ascents Slogen (1,564m) 17.04.2015
Visits of other PBEs Patchellhytta (818m) 17.04.2015

Vi startet turen kl 10.00 med dårlig sikt og overskyet vær. Med ei positiv innstilling begynte vi turen opp mot Pukkelen (1146). Ut i fra det relativt dårlige været, tok vi ut en snø-profil for å finne informasjon ang skredfare. Deretter gikk vi over ryggen på venstre side. Med store skavler og dårlig sikt tok vi det ganske så rolig over ryggen. Etter puklene kom vi til ei side med over 35 grader helling. Også her måtte vi ta en sjekk på snøen for å se om den var trygg. Været var fortsatt ikke på topp, men vi kunne skimte sola, god stemning! Da vi kom frem til siste travers, kom sola smygende og det så ut til at vi skulle få tidenes nedkjøring! Av med ski og opp de siste 50 høydemeterne.

Vel fremme på toppen hadde været slått til og utsikten var ubeskrivelig med både Hjørundfjorden og Sunnmørsalper så langt øye kunne se. Nedkjøringa var i ei klasse for seg, 40 cm deilig snø! Med fine svinger kom vi oss ned den første kneika. Siden klokka ikke var mer enn 13.00, bestemte vi oss for å ta på fellene igjen og traske opp, for å få enda mer kjøring, og angret ikke! Igjen, magisk nedkjøring, helt ned til vannet. En fornøyd gjeng dro ned igjen til Patchellhytta.