Snønipa med Sogndal Turlag (19.04.2015)  6

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Høyseth (335m)
Endpoint Samme (335m)
Ascents Snønipa (1,826m) 19.04.2015 14:25
Visits of other PBEs Høyset Parkeringslomme (335m) 19.04.2015 09:30

SNØNIPA - HØYEST I SUNNFJORD

Denne toppen har stått lenge på ønskelisten, og nå lå endelig forholdene til rette! Sogndal Turlag arrangerte fellestur denne søndagen, og jeg hadde meldt meg på! Værmeldingene var høyst varierende utover i uken, men det tegnet etterhvert bra for søndagen. Jeg overnattet i leid hytte i Stardalen natt til søndag. Regn og grått ved ankomst Stardalen, men heldigvis var det strålende turvær søndag morgen. Kjørte til møtestedet Høyset Parkeringslomme til avtalt tid kl 0930.
Der møtte jeg resten av turfølget (16 stykker), og overraskende nok var de klar til å starte turen da jeg ankom. Noe pinlig at jeg som hadde kortest vei ankom som sistemann... Som ventet var det en ung og sprek gjeng jeg skulle gå sammen med. Jeg har ikke gått så mange turene med slike turlag tidligere, og var spent på om jeg ville klare å holde tempoet til gruppen. 14 av 17 stilte med rando- eller telemarkutstyr. Vi var kun tre eldre herrer med klassiske toppturski. Jeg brukte brede kortfeller på mine Åsnes fjellski, alle de andre hadde helfeller.

Høyset parkering og turstart
Ankommer Haugastøylen

Gruppen startet opp i fint tempo, og heldigvis hadde jeg ingen problemer oppover. Nedoverturen var en annen sak - kommer tilbake til det! Det var snødekt helt ned til Høyset. Hardt og isete i skyggen opp Haugadalen til den vakkert beliggende Haugastøylen 650 moh. Det hadde gått masse ras fra fjellsiden vest for Haugadalen. Rasene stoppet stort sett før elven.
Samling og kort briefing av de to hyggelige, effektive og kompetente turlederne Ole Karsten Birkeland og Oddne Skrede. Vi fortsatte i lett-moderat stigning opp til like før brefallet der vi tok oss en spisepause.

Samlingstund og briefing på Haugastøylen
Øvre del av Haugadalen. Haugabreen skimtes mot venstre, ruten til Oldeskaret mot høyre
Vi nærmer oss Haugabreen
Brefallet på Haugabreen
Pause før vi går opp brefallet
Ferdig med den bratteste delen av brefallet. Haugadalen i bakgrunnen

Så fulgte et slakt og fint parti på breen opp til ca. 1300m. Derfra bratt opp ca. 400 hm til platået sør for toppen i jevnt og fint tempo. De siste 150 hm ble det mer vind og hardt, skavlete føre. Oppe på toppen kl 1430, ca. 5 timer etter start (inkludert endel pauser). Diger, snøkledd varde på GPS 377771 6840488.

Lang, lang rekke på vei opp siste bakken mot 1700 m platået
Drømmedag på Snønipa!

Og for en fantastisk topp og hvilket drømmevær! Heldigere går det ikke an å bli!! Det var ordentlig folksomt på toppen. Flere andre turfølger hadde også funnet veien opp. Vi søkte ut litt nord for varden der vi fant et nesten vindstille sted med nydelig utsikt nordover og vestover.

Utsikt nordover mot Nordfjord. Fjelli/Faleide-området?
Sogndal Turlag unntatt turleder Ole på Snønipa. Foto Ole Birkeland
En meget fornøyd knutsverre på Snønipa! Foto Ole Birkeland

Med så mye turfolk samlet hadde jeg forventet å støte på andre PB-ere, og jamen slo det til! På toppen traff jeg MooCow (Jan Bremer Remø) - fra Leikanger, som jeg hadde en hyggelig prat med! Rundskuet fra toppen er bare fantastisk! Mine bilder er dessverre ikke gode nok til å vise alle de flotte toppen som er synlige fra toppen, men jeg kan anbefale de nydelige panoramabilder med navn på toppene på nettsiden til petter (Petter Bjørstad) fra hans april-tur i 2009. Nevner noen - fra Lodalskåpa i nord videre mot høyre: Brenibba, Kjenndalskruna, Tverrådalskyrkja, Høgste Breakulen, Smørstabbtinder, Hurrungane fra Gjertvasstinden til Store Skagastølstinden og Store Austanbotntinden.

Panorama mot NØ
Panorama mot VNV. Fra venstre bl.a. Grovabreen, Blægja, Ålfotbreen og Gjegnen med Hyenfjorden (?)foran

Etter en lang pause på toppen var det tid for nedkjøring, og her kom generasjonsforskjellen frem! Rando-folket bare suste nedover skråningene uansett om det isete og skavlete eller pudder! Så elegant og nydelig å se på! Ned langs brefallet er det store sprekker i nærheten av sporet, så her gikk alle samlet og mer forsiktig. Flott turledelse! Vi tre oldiser krysset oss forsiktig nedover til der de andre ventet tålmodig på oss. Slik gikk det hele veien tilbake. Jeg forsøkte av og til å komme meg litt tidlig avgårde nedover, men ble hele tiden innhentet av rando-folket. Kommer aldri til å glemme svusj-lyden når de suste forbi meg nedover! Neste år blir det rando-utstyr på meg også!

På vei nedover mot brefallet. Foto Ole K. Birkeland
Haugadalen med ras fra vestsiden
Turleder Ole Kristian
Pågående ras fra fjellsiden i vest i Haugadalen

Flotte renn hele veien tilbake til utgangspunktet, bortsett fra langs traktorvegen nederst det det var bløtt og vanskelig føre. Selv om vi på fjellski brukte sikkert dobbelt så lang tid nedover som de andre, kom alle likevel rimelig raskt med - brukte bare vel 2 timer ned fra toppen. Tusen takk for en uforglemmelig turopplevelse!

Snønipa via Haugabreen

Kremtopp i Jølster ;) :)

Written by Eikås 29.04.2015 22:21

Utruleg fine bilder og rapport å sjå ifrå Snønipa! den høgaste toppen i Jølster og til nøden Gloppen ;) :) Supert att du fekk så strålande ver, og eg tippar du fekk eit godt innblikk i alt det vakre av fjellverden til Jostedalsbreen her Knut :)

Sv: Kremtopp i Jølster ;) :)

Written by knutsverre 30.04.2015 10:17

Tusen takk, Janne! Har kost meg med flotte bilder fra dine turer i det siste. Imponerende aktivitet og turglede!! God helg!

Herlig vær...

Written by otto 26.04.2015 23:14

Flotte bilder i knallvær til en skikkelig kremtopp.! En av de bedre i Sogn & F.....

Sv: Herlig vær...Otto-vær...

Written by knutsverre 27.04.2015 11:03

Enig Otto. Noen kaller slikt vær for Øyvind-vær. Jeg synes Otto-vær ville være en vel så god betegnelse!

Herlig

Written by mortenh 26.04.2015 21:50

Topp dag å besøke Snønipa på. Vi var ikke like heldige. Vel unt. PS! Ser jeg kommenterer en uferdig rapport. Sorry.

Sv: Herlig

Written by knutsverre 27.04.2015 11:08

Takk Morten. Har ikke helt tatt konsekvensen av at jeg kan gjøre rapporten helt ferdig før den legges ut. Husker ikke helt hvordan det skulle gjøres... Kan du oppdatere meg?

Du verden

Written by Osten 26.04.2015 21:45

Takk for fine bilder:-)

Sv: Du verden

Written by knutsverre 27.04.2015 11:05

Bare hyggelig! Anbefaler deg også å se på de flotte panoramabildene med navn på Petter sin brukerside.

Så ikke så galt ut det der.

Written by Snilen 26.04.2015 21:33

Flotte bilder, godt å se at du holder koken !

Sv: Så ikke så galt ut det d

Written by knutsverre 27.04.2015 11:06

Må jo holde koken, Lars - Island venter!