Andvikklumpen + Broddfjellet (19.04.2015)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point Demninga ved Damstu (81m)
Ascents Andvikklumpen (343m) 19.04.2015
Broddfjellet (185m) 19.04.2015

Andvikklumpen og Broddfjellet
Kjørte utover Kystriksvegen mot Lund Ferjeleie. Etter å ha passert Nordsundbrua, fortsatte jeg 2,5 km og parkerte på høyre side ved Demninga og Damstu. På andre siden av Demninga går det en traktorvei innover i skogen. Fortsatte denne til slutten, og fortsatte opp til Andvikklumpen. Noen skrenter var det, men fint terreng å gå i. Like før toppen var det gått et steinras. På toppen var det rester etter et trigpunkt. Fortsatte ned en fin dal mot Skjerivasselva. Ved utløpet av Skjerivatnet var det avmerket en demning på Norgeskart bilder, men da jeg kom til demningen, manglet dammen i elva, og vassføringen var så stor at det var umulig å komme over. Jeg fulgte da Skjerivasselva til Tomasvatnet. Det hadde vært mulig å krysse elva noen steder hvis man hadde tatt av støvlene og vadet, men det fristet ikke. Beveren hadde vært svært aktiv langs denne elva og Tomasvatnet, og ved Tomasvatnet var det en beverhytte. Mellom Tomasvatnet og Kjettvatnet var det mulig å krysse ei lita elv. Inne ved Kjettvatnet ligger også Olderviksetran. Fortsatte til Broddfjellet, ingen markering der. Returnerte til Kjettvatnet, gikk innom den fine Olderviksetra og tok matpausen ved Tomasvatnet. Her var det en gammel trebåt, og rester av en fin Mustad ovn. Mustad begynte å produsere ovner i 1889. Etter pausen tok jeg en direkte rute tilbake til parkeringa ved Damstu.
Total turlengde 18,8 km

Rester av sivilisasjon ved Skjerivasselva
Skjerivasselva
Aktiv bever
Litt vårpuss så blir båten fin