Tur fra Espedalen fjellstue (18.04.2015)

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Espedalen fjellstue (725m)
Endpoint Espedalen fjellstue (725m)
Characteristic Ski trip
Tunehornet (1,289m) 18.04.2015
Øst for Vardeknappen (1,146m) 18.04.2015
Vassmillomhøa (1,152m) 18.04.2015

Skitur sammen med Hans Thorvald. Kjørte til Espedalen Fjellstue og parkerte der. Her var øde og forlatt, ingen aktivitet, synd. Vi hadde i utgangspunktet bestemt oss for å gå på Storhøpiggen, men da vi ikke fikk startet skituren før klokka var 11, fant vi etterhvert ut at dette ville bli for langt mellom fjøsstellene, dette også på grunn av snøforholdene da vi innimellom måtte bære skiene.
Første 5 kilometer gikk vi på gammel preparert løype til Fredriksætra. Herfra tok vi rett opp lia, veldig bratt, og kom opp på ryggen straks nord for den lille toppen jeg har valgt å kalle Vesletjønnhaugen. Det lille tjernet straks vest for denne er kalt Vesletjønnet på noen kart, mens det på andre heter Tjønnhøtjønnet. Fra første topp skrådde vi over dette lille tjernet, og gikk til fots opp den bratte sørøstskråningen og til topps på Tjørnhøa. Litt ekkelt ned igjen med langrennssko. På igjen med skiene og raskt over de to Fredriksseterfjelltoppene og opp på Tunehornet. Måtte bære skiene stykkevis på ryggen her. Herfra videre til Gråurdhøene, eller Agnsjøhøene som også er brukt. Fra den siste og vestre av disse tok vi ned igjen til skaret mellom hovedtoppene her og fikk en grei nedkjøring til Vardtjønnet. Gikk så til toppunktet Øst for Vardeknappen, og videre til Vassmillomhøa, midt mellom vestre og austre Agnsjøen. Herfra startet tilbaketuren mot utgangspunktet, over austre Agnsjøen til ei bu eller hytte sør for toppunktet 1119 moh som vi nesten var oppom, men som vi ikke visste var Peakbookelement. Her hadde vi håpet å finne skispor ned lia, noe vi ikke gjorde. Gikk greit over Venlimyrene, men ned bjørkeskogen til Espedalen Fjellstue hadde vi store problemer med at snøen brøt. Av den grunn ble det et par fall.
Utover det en flott tur, selv om det blåste friskt på toppene. Vandringen på toppområdet mellom Tjørnhøa og Vassmillomhøa i flott vær med utsikt i alle retninger var strålende. Brukte zero-ski som nok var et godt valg, da klister hadde blitt problematisk da det var en del tørr drivsnø i høyfjellet.