Sætrelifjellet, Masfjorden (18.04.2015)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point E39 Haukelandsdalen (410m)
Endpoint Samme (410m)
Characteristic Snowshoe trip
Ascents Sætrelifjellet (628m) 18.04.2015

Denne vesle toppen ligger like ved E39 gjennom Romarheimsdalen. Toppen og stedet var ganske så anonym inntil det gikk flere store snøskred fra fjellet i vinter. Skredet rammet 4-5 biler, og E39 var stengt en ukes tid etterpå. På vei til Jølster og søndagstur på Snønipa passet det fint med en snartur opp til toppen i finværet. Fortsatt masse snø i området, men klarte å sette fra meg bilen i en lomme der det går av en liten sidevei mot Tjørndalen. SØ-ryggen var rimelig bar, ellers dyp snø med gjennomslag. Truget opp til det begynte å bli bart litt under 500 moh.

Sætrelifjellet fra nord ved Storevatnet 325
SØ-ryggen av Setrelifjelelt
Stort sett bart opp SØ-ryggen
Tilbakeblikk mot SØ

Tok av trugene. Fortsatte bratt, tildels meget bratt (klyving enkelte steder), opp skråningen. På de bratteste stedene var det faktisk antydning til sti!

Tilbakeblikk mot E39
Mot E39 og Tjørndalen

Høydemåleren på GPS var ute å kjøre, og jeg valgte å resette denne underveis i forhold til høydekotene på kartet. Oppe på platået 600 moh åpnet det seg et helt annet, nydelig vinterlandskap! Her bar snøen, og det var fint å gå. Jeg fortsatt i NV retning bortover ryggen uten å se på GPS-en. Vel fremme ved det klart høyeste punktet på ryggen var det en varde i form av flere mindre steiner oppe på en vertikalstilt stein. GPS her 315085 6748883. Her var det også helt klare rester av et trig-punkt med bolter i fjellet og wire-rester. Da jeg fant frem GPS-en viste det seg at mitt punkt lå ca. 120 meter lenger vest i forhold til trig-punktet som er markert på kartet og PB-koordinatene (315220 6748456) som er plassert i trig-punktet. Når jeg sjekker GPS-tracket bekrefter dette at trig-punktet lengst mot vest ligger 10-15 m høyere i forhold til trig-punktet 628 på kartet. På kart med GPS-track projisert, havner mitt høyeste punkt helt nede på 600m koten! Et eller annet (kart eller GPS) må være feil. Har noen kommentarer til et slikt avvik? Uansett - toppen og utsikten var prima!

Høyeste punkt med trigmerke på Setrelifjellet
Samme - mot nord
Sørover mot Høgefjellet og Blåfjellet 851
Fortsatt hengeskavl over E39!

Se også beskrivelse av fjell og tur av Arnt Flatmo på westcoast peaks (http://www.westcoastpeaks.com/Peaks/saetrelifjellet.html)