Liatårnet, Pyttane, Blomøyknuten og Kolbeinsvarden (17.04.2015)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Blomøyknuten (73m) 17.04.2015
Kolbeinsvarden (231m) 17.04.2015
Liatårnet (341m) 17.04.2015
Pyttane søndre (330m) 17.04.2015
Visits of other PBEs Blomøyvegen p-plass (40m) 17.04.2015
Våknet opp til fin utsikt og nydelig vær nede på Panorama Konferansehotell i Sund helt sør på Sotra. I dag skulle vi gå 3 små topper og ende opp på hotell i Bergen. Kjørte opp til parkeringen ved veien der veien gikk inn til Fjell Festning. Parkerte der og gikk inn veien til vi kom til skilt Liatårnet. Fulgte veien videre inn og etterpå stien helt til toppen på LIATÅRNET. Fin utsikt og sol men kaldt.
Skrev oss i boken og siden vi var på toppen, fortsatte vi bort til PYTTANE (fjellet med to runde tårn på). Skrev oss i en ny bok der og spiste en sjokolade før vi gikk tilbake til Liatårnet og ned igjen til bilen. På vei innover mot fjellet passerer du en stridsvognsperre.
Kjørte videre til Blomvåg skole og parkerte på parkeringen der bussen snur, gikk over veien og forbi et grønt skur, videre rett frem til vi kom til stistart rett før siste hus. Inn til høyre der det er merket med gult band og opp til BLOMØYKNUTEN. Gikk inn i bunkersen og opp på toppen av bunkersen og tok bilder. God utsikt også her. Der er to master og en bunkers. Bildet er tatt ut gjennom døren på bunkersen.
Kjørte så til Askøy og til rett før stedet Steinrusten. Der er det en parkering og treskilt merket KOLBEINSVARDEN. Gikk opp stien til toppen. Vått mange steder på veien opp. Spiste litt og kosa oss med kaffe i det fantastiske været på toppen. Nydelig utsikt i alle retninger!
Utrolig, men på vien ned klarte vi å ta feil sti på en av myrene der. Havnet på O-løpstien nedover og den var våt, våt våt og vi gikk i alle de myrene som finnes på stedet. Ble våte på beina. Kom ned i paintball-leiren og ut på vien ca 50 m fra bilen. Den paintball-leiren kan nok ikke brukes på lenge, da den var meget våt! Videre til Bergen og på hotellovernatting til søndag. Skal i bryllup i morgen. I Bergen var alle ute og nøt det fine været. Alle restauranter med uteservering var smekk-fulle av folk og i Vågen lå det masse fritidsbåter.