Fin vårtur (12.04.2015)

Ascents Nordre Brattåsen (214m) 12.04.2015
Søndre Brattås (217m) 12.04.2015
Høgståsen (175m) 12.04.2015

Parkerte ved Ramnes kirke i Re. Gikk vegen opp forbi Jonstang gård. Etter et par km kom vi opp til bomvegen som førte oppover mot Langvannet. Vegen svingte sydover vest for vannet. Etter noen hundre meter tok det av en bred sti mot venstre. Fulgte denne oppover til vi kom opp på høyden. Høyden med trig.punktet på kartet var nå til høyre for oss. Høyeste punktet på Nordre Brattåsen var da til venstre (øst) for stien. Gikk opp hit og tok noen bilder. Her oppe på åsen var det flott åpen furuskog. Ca. 4 km hit.

Nordre Brattåsen med "Trig.punkt" kollen bakgrunnen.

Fortsatte sydover åsen i åpen furuskog i vel en km mot Søndre Brattåsen. Skremte opp et par storfugl (tiur og røy) nede i et søkk med gammel gran og bøkeskog. Rett før Søndre Brattåsen traff vi på en sti som gikk rett til toppen. Det var bygd opp noen steinrøyser ved den flate toppen. Også her åpen furuskog.

Steinvarder på det flate toppunktet på Søndre Brattåsen.

Etter fotografering gikk vi videre sydover åsen. Etter hvert som vi kom litt lavere ned ble det mer løvskog med innslag av "bøkelunder". Flott å gå. Skremte en hoggorm som lå og sola seg i vårsola. Den snirklet seg inn i steinrøysa. Rett før vi kom til kraftledningen, som krysser åsen rett nord for dagens hovedmål, traff vi på en liten sti merket med røde bånd. Fulgte denne merkede stien rett til topps av Høgståsen.

Postkasse med bok og skilt på høyeste punktet i Stokke kommune

Her var det skilt og kasse med bok. Så at flere toppsamlere hadde vært her før oss. Men ingen besøk her siden 15 mars. Vi hadde nå gått 6.8 km. Etter ei matpause fulgte vi den rødmerka stien sydover til den endte ved Hundestua. Gikk så veger og stier nordøstover mot jordene ved gården Rolighet. Herfra fulgte vi vegen nordover forbi Re prestegård og ned til bilen ved Ramnes kirke. Turen ble totalt 12.2 km lang. En passe skogstur i det fine vårværet. Ca. 10 grader, men veldig sur vind. Traff på noen små snøflekker. Nina var med på turen. Vi så ingen andre i skogen i dag.