Siljannibben og Tråkfjell (13.04.2015)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Siljannibben (261m) 13.04.2015
Tråkfjell (212m) 13.04.2015

Mandag og diverse ting på formiddagen i dag. Fri fra jobb men masse å ordne. Kjøpte meg nye høye gore-tex sko og diisse måtte testes. På ettermiddagen bestemte vi oss derfor for å ta Siljannibben i Bjørkedalen.
Kjørte inn til Beserk sin oppbevaringsplass for kanoer osv. og satte bilen ved infotavlen. Det ser helt annerledes ut der veien krysser bekken nå. Der er det hogsfelt og vi gikk inn til en plass for oppbevaring av ved osv. Der kløv vi rett opp i lien og kløv videre oppover. Kom greit opp til toppen, men så ikke noe til overhegnet eller sprekken. På toppen kosa vi oss med niste og litt sjokolade og fant ut at vi ville prøve å finne stien ned igjen på nordøst. Lett å finne og det er ikke sti, men en traktorveg og den går nesten helt opp til toppen. Den starter ved veien på den plassen der de har "salg av småhus" på GPS 32V 5.42881 6558056. Parker evt. ved jernbaneovergangen ved Prestvegen info.tavle noen få meter lenger i retning Eidanger.

Vi hadde lyst på en tur til og valget falt på Tråkfjell i Bamble. Kjørte til parkeringslommen der grusveien innover mot Skulstjenn starter. Gikk innover til første traktorvei til høyre rett ved der høyspenten krysser veien. (På veien ned fant vi fin sti). Gikk oppover til traktorveien ble borte og bushet opp til gaten under høyspenten. Der fant vi stien og fulgte denne til topps. Rett etter triggerpunktet er der bok i en kasse og en røys. Spiste appelsin og kosa oss med kaffe her før vi kikket over kanten på utsikten på vei ned.

Fulgte stien og etter hvert traktorveien helt ned igjen til grusveien. Den starter der det er en stor plass med tømmer, maskiner og to containere nå, rett før et lite vann på GPS: 32V 5.32424 65.49940. Den går opp på venstre siden av gapahuken og er god traktorvei til å begynne med, men blir en god sti etter hvert.

Gikk ned igjen grusveien til bilen. Skoene er supergode og vi kjørte til G-sport og kjøpte et par til på vei hjem.(Jeg sliter med å finne sko og de andre skoene mine er gått helt i oppløsning nå).