Havsås og Bamblefjell (12.04.2015)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Bambleåsen (272m) 12.04.2015
Havsås (282m) 12.04.2015

Endring i planene. Planen denne uken var Hordalandsreid med kommunetopper på kysten, men været ville ikke være på vår side. Neste plan var 6 kommunetopper i Akrershus og Østfold i løpet av søndag og mandag, men kroippen min ville ikke samarbeide i dette været med veksling mellom varmt og kaldt, så vi holdt oss hjemme og gikk i stedet to lette Bambletopper i dag.

Første topp var HAVSÅS: Vi kjørte inn Nensetveien til rett forbi Skogen grenda. Rett forbi de andre husene i Skogen står det et lite, enslig hus på venstre side. Rett etter dette huset starter det en grusvei inn til venstre. Denne er privat, så vi parkerte ved veien. (Andre kjørte inn til snuplassen i enden av grusveien her, men vi prøver å respektere privatskilt). På denne snuplassen startet den t-merkede stien og går helt opp på toppen. Var vått ved myrene her inne, men det visste vi og hadde tatt på støvler. Ca midt på Eiklivann går stien rett opp lien. Denne delen av stien var tørr og fin og vi liker det når det går bratt oppover og samtidig i terrasser, så en kan hente seg inn for hver kneik. På toppen er det gapahuk med statistikk over antall turer folk har hatt inn hit, og en postkasse med bok og visdomsord. Vi gikk litt videre innover for å prøvew å finne litt utsikt, men endte med å gå litt nedover igjen til et utsiktspunkt og bålplass litt lengre nede. Du kan ta med hele egg opp hit, for på veien opp henger det en eggedeler i et tre.
Der spiste vi niste og kosa oss med kaffe i solen. Utsikt over Hørsfjell og andre topper, flere vann og til havet og til Vestfolds steinbrudd.

Kjørte litt tilbake og parkerte på den nye parkeringen til Hørsfjell (Grenlands ti-topper) og Bamblefjell. Lurer på om Bamblefjell blir en del av Grenlands ti-topperne i år? Det er god plass på parkeringen og stien til Bamblefjell er nymerket og godt ryddet. Kanskje blir det en rundløype med Hørsfjell? Det gikk flere merkede stier mot Hørsfjell langs stien til Bamblefjell.

BAMBLEFJELL:Vi gikk litt innover Heistadveien til broen og gikk opp traktorveien som følger elven/bekken innover her. Denne veien går over i en godt merket sti etter hvert og fortsetter helt til topps. Vi likte også veldig godt denne stien, da den er veldig variert mellom flatt og bratte kneiker. Langs stien er det mange rariteter, bla. kan du treffe nissen her.

Kort besøk på høyeste punkt før vi gikk ut på kanten til gapahuken og kassen med boken. I gapahuken er det Kvikk Lunch reklame. Flott utsikt fra kanten. Satte oss ned der for å spise siste del av nisten vår, men da kom det en regn/hagelbye, så gapahuken ble redningen vår. Kosa os en stund der før vi tusla ned igjen til dusj og velfortjent middag hjemme.