Skulgamtinden Søre (12.04.2015)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers) GSM

Start point Røsnesåsen
Ascents Skulgamtinden Søre (824m) 12.04.2015

Det ble en kjapp morgentur til en liten topp på Ringvassøya da jeg trodde at vi skulle få regnværet før lunsjtid. Kjørte til Røsnesåsen som er startstedet for turen og fulgte noen skispor et lite stykke. Dette viste seg å være feil, for jeg havnet i kronglete bratt skog og det tok litt tid før jeg ble kvitt skogen. Skulle egentlig holdt meg til Gårdselva, det fant jeg ut på nedkjøringa.....Terrenget ble gradvis flatere etter å ha kommet over tregrensen og jeg gikk bortover et godt stykke for å komme meg til sørvestsiden av fjellet. Fulgte den resten av turen opp til toppen. På østsiden av ryggen lå det en stor og stygg skavl som jeg oppdaget bare da jeg var noen få meter unna. Ikke så veldig lett å se i flatlys. Utsikten fra toppen var som forventet, ikke så veldig spennende i gråværet og skiføret var ikke særlig flott på nedkjøringa, men det var godt å komme opp på en ny topp og iallefall godt å få lufte meg litt.