Geithetta (06.04.2015)

Written by trollheim1 (Hallvard)

Ascents Geithøtta vest (1,349m) 06.04.2015
Geithøtta (1,349m) 06.04.2015
Visits of other PBEs Jøldalshytta (740m) 06.04.2015
Kleva parkeringsplass (740m) 06.04.2015

Parkerte på Kleiva og tok kvista trasè til Jøldalshytta. Ikke en menneske å se i terrenget, selv om det er 2. påskedag. Her ble det ny smurning under skia, tidlig med rast her. Nedover dalen ble det atter ny smurning, men ingen ting av det jeg hadde ga feste på den våte snøen. Fellene(kort) våget jeg ikke bruke enda, for jeg regnet med det var tørt lengre opp i fjellet, noe som viste seg å stemme. Fulgte høydedraget ned dalen og over Svartåa, og krysset Litj-Svartåa et par hundre meter ovenfor brua. Fulgte omtrent sommerruta hele veien opp til mot 1300. Fellene kom på når snøen ble tørrere på ca 1100. Selvfølgelig kom jeg over fuktige partier, og monsterklabber på fellene var et faktum. Jeg tok de av, og de ble i sekken resten av turen. Fra 1300 og videre SV til 1352. Trodde jeg hadde Geithetta 1322 fra før, så jeg droppet denne pga flatt lys og vanskelig å se konturer. Det var dumt, blir nok en ny tur til Geithetta.... Kjempefin unnakjøring fra toppen og helt ned til Litj-Svartåa. Retur samme vei til Kleiva. En fin dag, fra flatt lys til strålende sol, fra lavt skydekke til skyfri himmel. På hele turen var det ingen mennesker å se, bortsett fra betjeningen på Jøldalshytta, som serverte Cola på returen. Totalt 37 km og 7 timer effektiv gange, 9 timer totalt.