Trollsteineggje S2 (14.04.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Trollsteineggje S2 (2,215m) 14.04.2011 15:20

Første forsøk på Trollsteineggje

14. april 2011. Tredje turdagen på Glitterheim. Hardt og isete føre etter kuldegrader de siste nettene. Lite snø i området. Astrid og jeg startet fra Glitterheim kl. 10. Astrid gikk på truger pga det isete føret. Vi gikk opp til Nedre Steinbuvatnet og opp den bratte skråningen vest for Glitterbekken, som var den eneste muligheten for sammenhengende snø denne påsken. Økende vind dess høyere opp vi kom. Etterhvert kom også tåken sigende. Astrid valgte å snu på ca. 2000m, og returnerte til Glitterheim. Jeg fortsatte opp til toppen av Glitterbrean, var innom toppunktet på 2274, og rente deretter ned på Gråsubrean. Fulgte kanten nær SV siden av fjellet Austre Glittertindoksle ned på Grotbrean. Bratt, men ukomplisert ned på breen hvor det var 10-15 cm oppsamlet nysnø. Sikten var begrenset, men god nok til at jeg kunne fortsette mot søre delen av Trollsteineggje. Vi hadde truffet to andre, hyggelige toppsamlere - Stein og Stig - på Glitterheim som hadde vært oppe på Trollsteineggje fra sørsiden for noen dager siden, og hadde fått førstehånds opplysninger om forholdene av dem. Jeg valgte å gå rett mot S2, først litt oppover en snøflanke og deretter opp langs en steinete, liten rygg til toppunktet. Her var der en tydelig, liten varde med GPS 6835784 476522. Min GPS posisjon stemmer ikke helt med øst-posisjonen i Peakbook (476510), og jeg tillater meg å rette opp denne posisjonen som ligger nesten i løse luften 10 m vest for varden!

Snøforholdene ved Glitterheim medio april 2011. Glitterbekken og snøskavlen vi gikk opp midt i bildet.
Retur fra Trollsteineggje. Brefallet på NØ siden av Glittertind
Varden på Trollsteineggje S2. S1 skimtes såvidt i bakgrunnen i tåken.

Været hadde nå forverret seg betydelig med meget kraftig vind og tiltakende dårlig sikt slik at jeg bare såvidt kunne skimte S1 der oppe i nord. GPS batteriene var også i ferd med å miste kapasitet. Ut fra en totalvurdering valgte jeg derfor å gi opp tanken på flere av toppene på Trollsteineggje denne dagen. Retur samme vei. Imponerende isskulpturer i brefallet opp mot Glittertind! Til fots opp det bratteste partiet opp mot Gråsubrean med skiene foran som "søkestenger". I øvre del av breen sank ene skien ned i en dyp, men ikke særlig bred sprekk som greit lot seg krysse på ski. Fine renn tilbake til Glitterheim på hardt føre. Nede kl 1830.