Fossdalskavlen og Grånesene (18.04.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Fossdalsskavlen (1,551m) 18.04.2011 17:00
Grånesene (1,441m) 18.04.2011 18:15

Fossdalskavlen og Grånesene

18. april 2011. Start fra hytten på Mjølfjell litt sent på dagen kl. 1145. Varmegrader og gråvær på morgenen. Etterhvert mye bedre vær med full oppklaring, lite vind og fantastisk flott turvær. Sammen med datter Liv (40) og datterdatter Eirin (15) gikk vi inn vanlig rute gjennom Ljosandalen, opp til Borgarebuvotni, videre nordøstover til Hestabotn opp til ryggen som fører ned mot Breiddalen og Upsete. Derfra nordover opp til den flotte varden på toppen lengst mot øst (GPS 6738288 392123). For første gang i familien var vi nå tre generasjoner på denne flotte toppen!! Fantastisk utsikt ned mot Aurlandsfjorden og mot Syrdalsbreen og Skagastølstindene helt i nord, Vassfjøra og Skreppenuten i sør og Lønahorgi langt ute i vest. Fortsatte mot tvillingtoppen knapt 500 m lenger vest hvor det er en liten varde med et veltet trig-merke (GPS 6738381 391750).

Vestoppen (trigpunkt) på Fossdalskavlen
Fra Vestoppen på Fossdalskavlen mot Østtoppen med varden
Varden på østtoppen av Fossdalskavlen. Aurlandsfjorden til venstre i bakgrunnen

Derfra nydelige nedrenn på litt bløtt, men flott føre vestover mot ryggen nord for Hestabotnvatnet. Makshastighet på GPSen 50 km/t. Liv og Eirin kjørte sørover til oppoverløypen ovenfor Hestabotn.
Jeg fortsatte vestover opp til Grånesene hvor jeg ikke hadde vært før. Fint topp-platå med flere mindre småtopper bortover mot det høyeste punktet på 1441 som markerer fylkesgrensen mellom Hordaland (Voss) og Sogn og Fjordane (Aurland). GPS 6738075 389735. Fine nedrenn hele veien tilbake til hytten. 7 timers tur.

Utsikt mot SV fra Grånesene mot Borgarbuvotni. Klevenuten midt i bildet. Lønahorgi på Voss og Raundalsryggen i bakgrunnen til venstre.