Et lite Vestfoldreid i dag (10.04.2015)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Hvittingen (403m) 10.04.2015
Kjeksrødhvittingen (340m) 10.04.2015
Kjærranåsen (157m) 10.04.2015
Sæteråsen (395m) 10.04.2015
Endelig kommunetoppturer igjen. Yr melder fint vær og god varme og vi er klar for tur.
Første topp ble HVITTINGEN i Holmestrand. Tok av Hanekleiva og kjørte Rv 319 til rett før skiltet med Sande kommune. Der er det en postkasse og en vei til venstre, rett før en krysser kommunegrensen. Satte bilen der på GPS koordinat ca 66.03799 5.66564, men så etterpå at du kan kjøre inn den grusveien vi gikk og du kan da parkere der infotavlen henger. Da er du ca på Jansen. Rett etter infotavlen går den blåmerka stien opp til venstre. Skiltet var lagt ned så de andre som gikk før oss i dag, bomma på stien og kom opp når vi var på vei ned igjen. Vi fulgte den blåmerka stien oppover, mistet den av og til fordi det var mye snø noen partier oppover. Vi gikk nedi til hoftene av og til både på vei opp og ned. På toppen var det teletårn og et tretårn. Klatret opp i toppen av tårnet og nøt den fine utsikten og skrev oss i begge bøkene. Klatret ned igjen og spiste appelsin og kosa oss med kaffe på benkene ved tårnet. Ned igjen samme vei. Varm og fin dag i skogen!

Disse bladene lyste opp ved stien

Postkassen som står der grusveien går inn til info.tavlen

På vei ned fra HvIttingen gikk vi oppom KJEKSERØDHVITTINGEN. Tre steiner utgjør markeringen.
Kjørte til Svelvik og fulgte Vestfold Toppturs beskrivelse til SÆTERÅSEN. Presisering: På parkeringen på Skalland følger du traktorveien lengst til høyre til du kommer til et skilt med rød og blå merking på litt inni marken, der tar du traktorveien til venstre. Den går slakt innover og oppover til du kommer til et nytt traktorveidele nede i et søkk, der er det merket til Tårnet til høyre. Etter hvert går det brattere oppover helt til topps. Tårn her også med to postkasser som vi skrev oss inn i før gikk ned igjen og vi kosa oss med litt nøtter og resten av kaffen på en trepinne i sola. Benkene stod i skyggen. Det var en del snø på vei oppover nå og den var tidvis hard, glatt og noen steder er det begynt å smelte så det er nok en stund nå, der en kommer til å søkke litt ned. Ned igjen og litt mat i bilen før vi satte kursen mot siste topp KJÆRRANÅSEN i Horten.

Kjørte ned forbi Holmestrand og ut på E18 en kort strekning til Kopstadkrysset. Tok av her og kjørte over E18 og første vei til venstre, Kjærranveien. Fulgte denne innover forbi Fossdøla. Der står det nå et skilt ved veien, merket Kjærranåsen. Spurte bonden om å få stå ved veien der og han sa at det var helt i orden. Tunge bein nå, men klar for siste topp. Flott, tørr merket sti opp til toppen. Benker og to postkasser der. Den røde postkassen hadde ikke bok, men det hadde den andre. 7 minutt opp med tunge bein, så dette er en superlett tur for barnefamilier. Ikke utsikt, men litt utsikt på veien oppover.