Påskens fineste skitur (06.04.2015)  6

Written by repelo (Per Ole Nygaard) GSM

Start point Skeikampen parkering (840m)
Endpoint Skeikampen parkering (840m)
Characteristic Ski trip
Røgnhøgda (1,138m) 06.04.2015
Tålåberget (1,164m) 06.04.2015
Visits of other PBEs Skardbua (1,080m) 06.04.2015

Skitur sammen med Hans Thorvald. Etter fjøsstellet og en solid frokost, kjørte vi til Skei og parkerte på parkeringsplassen opp for appartementet. Her var selvfølgelig nykjørte løyper etter gårsdagens lille snøfall. Gikk først PeerGyntveien inn til skaret der en ser bort til Fagerhøy. Her tok vi av og gikk opp på Dørdalsknappen. Deretter over på østre Dørdalsknappen. Nede igjen på skiløypa fortsatte vi veien til der løypa til Maridalen tar av. Denne løypa fra Fagerhøy til Skardbua synes jeg er den fineste av alle på Skeikampens løypenett. På vei opp til Røgnhøgda er det en fantastisk utsikt, spesielt mot Rondane, Muen og Sølenkletten. Vel oppe bakkene tok vi avstikkeren til Røgnhøgda. Etter nok et par km tok vi av løypa påny, og gikk først opp på Tålåberget, og deretter opp på Gråkampens hovedtopp med stor varde, før vi gikk over på Gråkampens høyeste punkt med bare antydning til varde. Herfra grei nedkjøring i krok og sving til vi kom inn på løypa igjen like opp for Skardbua. Her la vi på mer smurning før oppstigningen mot Prestkampen. Tok av fra løypa like før denne kaster seg ut mot Gammeldalen, og gikk opp Prestkampen med en av Norges flotteste varder, over 2 meter høy, og over 8 meter i diameter. Dette ble dagens høyeste topp. Etter toppen ned igjen samme vei og deretter strake veien tilbake til utgangspunktet.
En fantastisk flott skitur, i godt preparerte løyper, og stort sett greit å gå utenom løypene. Greit vintervær, hvor vi stort sett så solen hele tiden gjennom et høyt skydekke.