På leting etter huldrestry, men fant ulvespor. (06.04.2015)  4

Written by tommy (Tommy Wernberg)

Ascents Kjølberget (704m) 06.04.2015

Dagen idag, så skulle vi opp til kjølberget. Poenget med turen var egentlig ikke toppen i seg selv. Men vi skulle opp å lete etter huldrestry. En sjelden lavart som er visstnok blitt sett her oppe.
Gjermund og jeg dro opp tidlig. Hadde en middag som måtte rekkes. Fått streng beskjed om å komma hjem. Jaja.. Måtte vell det da.

Vi valgte å gå opp fra Enbergsiden. Gikk fra krysset der man kjører inn til Bjønndammen. Mulig det er lettere fra andre siden, men det får nå være så.
Føre var synkende skare. 5-10 cm sank vi ved hvert tråkk, så det ble tungt i lengden, men opplevd verre, så det var overkommelig. Vi fulgte veien hele veien til vi kom til Nordre kjølbergskoie. Her valgte vi å gå opp. Koia er åpen, så det er muligheter for overnatting. Ovn og det meste.
Snøen oppover var som veien inn ellers.

Ca 3-400 meter fra toppen fant vi en god del hengestry som jeg tror det heter. Huldrestry ligner noe inni hampen, men vi tror vi fant det også innimellom. Arten er sjelden, så det hadde vært artig om den hadde vært der. Toppen er jo planlagt nedbygd med vindmøller, så å finne arten hadde jo vært toppers.
En rast på toppen når vi kom dit. Gikk greit å gå dit med ski. Trodde det kom til å bli tyngre, men helt topp. Vi fulgte ikke samme vei tilbake. Tok retning sørover for så å skrå ned.

Lykken ble stor da vi tilfeldig kom over ulvespor. 4 stykker hadde gått der. Gørartig. Vi vet jo det er ulv i området. Sporene var ikke de ferskeste men vi gikki sporene bakvendt. Dem havna ned på veien igjen tilslutt. Og det viste seg at det var de sporene som vi hadde stusset litt på når vi gikk opp. Grunnen til det var vell at dem var litt utydelig ved veien der, som gjorde at vi ble litt i tvil.

Vell tilbake i bilen. En toppers tur med Gjermund. Takk for en flott tur, og flott dag.