Saulaksla (06.04.2015)

Written by arntfla (Arnt Flatmo) GSM

Start point Hopland (260m)
Endpoint Hopland (260m)
Ascents Saulaksla (900m) 06.04.2015

Påsken 2015;

Etter et lite raid av topper i Øystre Slidre, samt noen flotte toppturer i Sogndal, Luster og Jølster dro jeg hjem til Sunnmøre siste dag av påsken.

Randabygda ligger ikke langs veien hjem, men hva er 6 mil t/r når man kan få seg en ny topp?

Jeg kjørte til Hopland og ringte på en tilfeldig dør og fikk snakket med en kar som kjente fjellet. Han anbefalte meg å gå til Utitunsstøylen og deretter opp Langedalen og det var det jeg gjorde.

Det var noen skispor opp til Støylen, og deretter ett som gikk til topps. Det var viktig å gå på åpne snøflater for hvis man kom for nært et tre eller busk falt man en halvmeter ned. Karma løp overalt (innenfor kontrollradius...) og hadde nok sin beste dag i påsken...

Været var moderat OK. Litt dårlig sikt og det var kaldt over 800m. Men turen opp gikk veldig greit, hovedsakelig takket være skisporet jeg bare kunne følge opp. De 650 høydemeterene tok 1t:20m og jeg koste meg med utsikten over Nordfjord hele veien etter at jeg passerte den flotte stølen med det flotte navnet - Utitunsstøylen .

Turen ned var skuffende. Føret var det mest sugende jeg har vært borti og jeg måtte omtrent stake hele veien nedover. Men Karma fikk fin trim, noe som var halve poenget med turen...