Metalen (06.04.2015)

Written by LivogKristen (Liv Skåsheim) GSM

Ascents Metalen (307m) 06.04.2015
2. påskedagstur til Metalen sammen med Anne Marie og Paul. Fint vær, men det blåste godt. Kjørte innover mot Oklungen ca 6 km fra Langangen. Stoppet ved grendehuset, (hvitt lite hus) der står det skilt på en stolpe, merket Pjff.
Kjørte opp og parkerte ved dette grendehuset og gikk innover forbi bommen. Oppover bakker og litt flatt innover på grusveien. En del snø hele veien opp til Metalentoppen. Fulgte grusveien til vi kom til en traktorvei til høyre (det står en bom på denne veien også og det renner en liten bekk ved siden av veien).
Man krysser denne bekken og fortsetter på traktorveien, som da går oppover i et skar. Følg denne til toppen og litt nedover til en kommer til en kryssende traktorvei, som går til venstre. Følg denne til neste "kryss", hold da til høyre. (Ikke følg traktorveien helt frem til hogstfeltet før du tar av). Følg denne nye traktorveien videre fremover og oppover noen bratte bakker og du kommer til en blåmerket sti i forlengelsen av traktorveien. Denne følger du frem til hytten på toppen. Videre til høyre forbi hytten og fremover eggen til toppen.
Der står det skilt med Metalen på. Utsikten er kjempefin både over havet, Oslofjorden og helt til Østfold og over masse åser og skog. Vi fant oss en lun plass i solen og spiste oreokakerester og niste med utsikt over Skrubben i Larvik kommune og østover, nordover og sørover.