Krossbu - Påsken 2015 (30.03.2015)

Written by Hansi (Hans Thorvald Nygaard) GSM

Loftet (2,170m) 03.04.2015
Visits of other PBEs Krossbu (1,270m) 30.03.2015

Mandag 30.3 - Veslbreatind

Anders, Johannes og jeg reiste tidlig i fra Nygaard til Krossbu. Det var dårlig vær gjennom Gudbrandsdalen, men klarnet opp når vi nærmet oss Jotunheimen. Vi fikk veldig fint vær på tur oppover mot Veslbreatinden, men det skyet over like før vi var på toppen og det ble litt vind.

Krossbu
Veslfjelltind, Hurrbreatind, Veslbreatind og Storbreatind fra Krossbu

Tirsdag 31.3 - Søre Smørstabbtinder

Store Smørstabbtind, Kniven, Sauen og Sokse
Skeie, Sokse, Veslebjørn og Storebjøn fra Storoksle

Gravdalstind var målet denne dagen og vi gikk opp til Leirbreen i strålende vær og fulgte kvist-løypa til et stykke ut på Smørstabbreen. Midt under Kalven skrådde vi over breen i retning Storoksle og gikk opp på denne. Derifra gikk vi rundt Sørvestre Smørstabbtinden og opp på den fra sørøst. Videre opp til Søre Smørstabbtind. Vi hadde egentlig tenkt oss opp på Gravdalstind, men jeg syntes flanken opp dit så vel bratt ut og at det var mye fokksnø, så vi droppet Gravdalstind. Sikkert en ganske dum avgjøresle, da det nok hadde vært ganske trygt å gå dit, men det går ann å komme tilbake en annen gang. Videre i fra Søre sklei vi bort til Søraustre i steden for å gå ryggen om Aust for. Johannes og jeg gikk oppom toppunktet 2020 (Humpedump). Fra Søraustre og tilbake over Smørstabb- og Leirbreen til Krossbu.

Onsdag 1.4 - Sognefjellet

Sognefjellshytta

Det var meldt dårlig vær, og dårlig vær ble det. Johannes og Anders gikk på fjelltelemarkski til Krosshø og Dummhøe, mens jeg tok en kort tur på langrennski innover Sognefjellsvegen. Det ble noen korte glimt med utsikt, ellers var det overskyet og noe vind.

Torsdag 2.4 - Sokse og Kniven

Sokse med Sauen forran i fra Kniven.

Det var meldt bedre vær denne dagen, men det var ikke mye som minnet om det fra morgenen av. Vi var likevell en stor gruppe som la i vei oppover Leirbreen mot Bjørneskaret. Vi satte fra oss skiene i Bjørneskaret og tok på stegjern. Derifra gikk vi renna opp på Sokse og på Nordkloa. Etterpå hadde vi en lang pause i Bjørneskaret, før vi sklei bort til like under Sauen hvor vi igjen byttet ut ski med stegjern. Gikk enkelt opp på Kniven før vi kjørte ned igjen til Krossbu.

Fredag 3.4 - Loftet

Anders og Johannes på Loftet

Vi kjørte fra Krossbu og parkerte på en parkeringsplass like etter Jotunheimen Fjellstue. Vi fulgte den vanlige trasseen opp til Loftet. Vi var tidlig ute og møtte ikke så mange på veg oppover, men på veg ned møtte vi veldig mange, Loftet er tydeligvis en veldig populær skitopp. Noe som er veldig forståelig; nedkjøringen var veldig morsom og bra.

Flere bilder

Turen til Søre Smørstabbtinder

På Sognefjellet

Stein med diktersitater på en rasteplass over Sognefjellet
Skylaget lett i noen sekunder og ga fin utsikt mot Styggedalsryggen