Skitur til Auskjeret (04.04.2015)

Written by Dag1 GSM

Ascents Auskjeret (1,203m) 04.04.2015

Endelig kom det litt toppturvær denne påsken også. Etter ca. 50 cm nysnø de siste to døgnene var det fine forhold, men siden det ble meldt om betydelig rasfare, valgte vi (Britt og jeg) å ta turen til Fjellsætra i Sykkylven for å bestige Auskjeret eller Auskaret, som toppen også blir benevnt. Normalt er det liten rasfare her, og det er en ganske kurant tur både opp og ned. Vi parkerte bilen 3-400 meter før veikrysset Ramstaddalen/Fausa. Etter ca 1t 45 min jevn gange var vi oppe, og det gikk en ganske jevn strøm av skiløpere mot toppen. Det var vindstille og fint, med vidt utsyn i alle himmelretninger. Etter en god pause på toppen gikk returen omtrent samme vei tilbake, med fantastiske kjøreforhold helt ned til bilen. Flott tur!

Utsikt fra bilveien mot bl.a. Auskjeret og Husnakkhornet
På vei mot toppen, med bl.a. Nysætervatnet, Roaldshornet, Brunstadtind, Smørskredtindane, og Slogen i bakgrunnen