Gråtinden (05.04.2015)

Written by hmsv1 (Hannah Vickers)

Start point Storelv
Ascents Gråtinden (871m) 05.04.2015

Like før jeg skulle dra avgårde for å ta en liten morgentur denne solrike søndagen, fikk jeg en sms fra Signar som lurte på om jeg skulle gå en topptur i dag. Siden jeg ikke hadde avtalt å gå en tur i lag med noen, tenkte jeg at det skulle være hyggelig med selskap. Men jeg var rimelig stiv i beina og var litt opptatt av hva slags tur han hadde tenkt å gå. Heldigvis foreslo han om å gå en tur til Gråtinden og evt. Bentsjordtinden etterpå mens sola skinte. Det virket overkommelig for min del, men det måtte bli et rolig tempo opp....

På veien opp til fortoppen, hovedtoppen i bakgrunnen
Starten av ryggen til Gråtinden
Signar på toppen. Fin utsikt mot Bentsjordtinden.
Mot Middagstinden i Malangen

Vi samkjørte i retning Straumsbukta og fant plass for å parkere bilen mellom noen utenlandske turister (jeg ble informert om at de var italienere) før vi begynte å traske opp sørsiden av fjellet. Sola hadde ikke gjort snøen særlig myk enda, men vi regnet med at det ville bli bløtere da vi skulle kjøre ned. Utsikten bak oss mot Bentsjordtinden var flott og det var en god unnskyldning til å ta en kort pause her og der for å nyte det fine været. Etter ca. en time kom vi opp til fortoppen på 707moh og så gikk vi videre på den brede ryggen opp til hovedtoppen. Signar var ganske gira på å kjøre den flotte sørøstflanken rett under toppen mens jeg var litt ubestemt på om jeg ville bli med eller ikke. Ryggen var noe avblåst men det var ellers rimelig fint føre på hele fjellet. Etter en ikke-så-lang etappe på ryggen var vi allerede på toppen av Gråtinden. Det var dessverre ikke den koseligste opplevelsen noensinne pga vinden så jeg gjorde meg klar for nedkjøring og satte kurs mot starten av ryggen der jeg ventet og tok bilder mens Signar kjørte det brattere alternativet. Vi møttes igjen like under fortoppen og derfra koste vi oss med fin vårsnø helt ned til fjæra. Overraskende at sola hadde jobbet så effektiv på snøen :)

Nedkjøring rett under toppen
En av flere italienere
Kos helt ned til fjæra

Takk for en fin formiddagstur Signar!