Gråværstur til Kvassryggen (05.04.2015)  4

Written by waaktaar (Kalle)

Ascents Kvassryggen (2,071m) 05.04.2015
Smil for insta!

Værmeldinga var så som så, men Dirk og jeg prøvde oss på en tur denne dagen. Heldigvis var det nesten vindstille, og sikt helt mot toppen. Snøen som var meldt var også ganske minimal.

Startet fra p-lomma sør for Vargebakken litt over ni. Det var greit å gå, men jeg merket at det var tredje dagen i plastsko, for å si det sånn. Kom oss greit over flata på sørsida av Semelhøe, men brukte en del tid opp Steinflybakkein.

Vel over kanten fant vi en stor stein å sette oss bak. Var en solid grop mellom steinen og snøkanten som det var flott å sitte nedi. Hadde tatt med meg litt varm drikke som smakte fortreffelig.

Videre gikk det greit, og vi prøvde å holde en del høyde innover, noe jeg egentlig ikke vil anbefale. Vi endte opp med å gå mye i skråningene av moreneryggene her, noe som tok en del tid. Hadde jeg skullet gå den opp igjen, hadde jeg holdt mer mot nord, og fulgt "dalbunnen" innover. Opp mot ryggen mellom Høgdebrotet og Kvassryggen ble det markant brattere, og det lå også is mange steder her. Da ble jeg ganske misunnelig på Dirk som hadde hatt vett nok til å ta med skarejern.

Ganske avblåst på toppen, så vi måtte sette fra oss skiene et stykke ned. Kort rast på toppen med litt te og brødskive. Grei temperatur og lite vind. Kunne egentlig ha sittet der en stund og sett på Eggen og omliggende topper, men Dirk var gira på å sette utfor. Dirk er, for å si det mildt, hakket mer kapabel nedover enn meg, så det ble en del venting på ham ned fra toppen. Litt tung, vindtransportert snø er definitivt ikke mitt favorittføre, så det ble noen knall og fall. Vurderer sterkt å bytte ut rando-"tøflene" mine med noen litt stivere sko før neste sesong.

Nede på flata valgte Dirk å ta på feller, mens jeg gikk uten. Det viste seg å være et greit valg for min del, da jeg kom frem til bilen en fem minutters tid før Dirk. Spøkte med at nordmenn finner feste uansett ski og underlag.

Etterpå ble det Cola på Maurvangen og lammelår hjemme.