Dronningkrona i ekte påskevær (04.04.2015)

Written by SturlaS (Sturla Sandvei) GSM

Ascents Dronningkrona (1,816m) 04.04.2015
Nordre Sandvikhaugen (1,637m) 04.04.2015
Nordre Dronningkrona (1,752m) 04.04.2015 09:30
Søre Sandvikhaugen (1,688m) 04.04.2015 09:30
Visits of other PBEs Sanden Parkeringsplass (182m) 04.04.2015 09:30

Etter at jeg skaffet meg randonee-utstyr har kongeparet i Vinnufjellet vært høyt oppe på turlista. Påskeaften var det meldt panservær, så da ble det tur fra hytta sammen med Morten (Søberg).

Klokka ringte 0600 og 3,5 timer senere var vi klare til avgang fra bilen i Viromdalen (etter frokost, skitur ned til bilen, biltur ned til Rinndal og videre sør forbi Surnadal med ferge over Stangvikfjorden).

Parkeringa var nesten full og det var ca 25-30 biler her så vi skulle ha få problemer med å finne frem. På tur opp valgte vi å følge spor på østsida av Kvernåa, mens ned igjen tok vi vestsida. Med dagens forhold holder jeg en knapp på ruta vi valgte tilbake. Forøvrig er det mulighet til å fylle vann helt opp til 6-700 moh når elva er åpen.

Tilbakeblikk. Endelig klar av skogen.

Videre innover var det som ventet kraftig løype som skrådde jevnt og trutt oppover mot sadelen mellom de to Sandvikhaigene. Litt for bratt etter vår mening, men det delte seg opp etterhvert med flere løyper. Vel oppe på sadelen satte vi igjen skiene og tuslet bort til Nordre Sanvikhaugen. Sekkene var med fordi vi skulle sjekke muligheten for å gå ut på eggen for å plukke med oss Tritindan og Hesten. Det så ut til å være fullt mulig men ville ta mye tid. Vi hadde med tau, sele, stegjern og isøks, men ikke noe sikringsutstyr. Opp til Hesten så det ut til å kunne bli klatring, så da bestemte vi oss for å sette igjen disse to smultringene.

Toppen av Nordre Sandvikhaugen med Tritindan og Hesten bak. Lenger bak ser vi både Innerdalstårnet og Skarfjell.

Tilbake til skiene var det bare å legge avgårde over Søre Sandvikshaugen, Nordre Dronningkrona og endelig opp til toppen av selveste Dronningkrona.

Fra Nordre Sandvikhaugen ser vi ruta videre over Søre Sandvikhaugen, Nordre Dronningkrona og Dronningkrona. I bakgrunnen til venstre ser vi også Kongskrona.

Her ble det etter kaffe og mat rekognosert for å finne rappellmuligheter ned på breen for å gå over til Kongskrona. I følge rapporter og bøker skal det være mulig med en 60-meters rappell ned her, men jeg kunne ikke finne noe egnet sted. Det var greit å starte fra ett sted men det ville kreve to rappeller, og med mye snø var det vanskelig å se om det var gode fester lenger ned. Vi tenkte den beskrevne rappellen kunne være fra foten av den siste bakken opp til Dronninga, så vi dro ned dit. Her var det imidlertid stor snøskavl ut over kanten, så da bestemte vi oss for å dra rett ned til bilen. Klokka gikk jo ufortrødendt mot kveld også..

Toppen av Dronningkrona hadde mange besøk i dag.

Ikke all verdens nedkjøring etter at alle de andre hadde kjørt før oss, men lårene fikk ihvertfall kjørt seg. Det kjennes godt at slalombakken har vært lite besøkt de siste årene..

Hjelmen er på, fellene er i sekken og skoene er låst. Vi er klar for... årets sureste lårmuskler (så langt). ;-)

Vel nede ved bilen var det bare å sette seg i bilen for å komme seg hjem på hytta igjen. Halvtimen fra parkeringa opp til hytta ble gjennoført med en gedigen måne som flomlys.

En lang dag med en flott topptur i nydelig vær. Sekkene var tunge pga ubrukt klatreutstyr men vi tok det som en fin trening. :-)