Fjerdingen, Hanakne (Flåttsesongen har startet) (03.04.2015)

Written by TERJES (TERJE STRØMHYLDEN) GSM

Start point RØNNINGEN (48m)
Ascents Fjerdingen (360m) 03.04.2015
Hanakne (254m) 03.04.2015

FJERDINGEN OG HANAKNE

Jeg var på familiebesøk i Aasgårdstrand og planla å ta kommunetoppen i Porsgrunn. Jeg kjørte sørover på E18. Her var det kommet en hel haug med bomstasjoner. Jeg passerte Larvik og svingte av mot Langangen. Her fortsatte jeg til høyre etter skilt til Oklungen. Da de aller fleste har besteget Fjerdingen fra vest, valgte jeg å ta en rute fra øst. Jeg fant en parkeringslomme ca 500 meter før gården Rønningen. Herfra går det en sti til toppen av Fjerdingen, men stien var vanskelig å finne da den var delvis gjengrodd, og det fantes ingen merking. Ei bru over bekken, som heldigvis hadde liten vassføring, manglet tverrplanker. Jeg passerte ei hytte med mange jakttrofeer på veggen. Det var fortsatt mye snø i området. Siste del av stien gikk opp ei bratt, smal kløft, og denne stien møtte den blåmerkede stien fra vest ca 200 meter fra toppen.
På returen gikk jeg ned på traktorveien som går til vann nr 122. Litt bratt ned til traktorveien, men det var en fin trase opp til toppen av Hanakne. På toppen er det en trigpunktbolt og rester av et trigpunkt. Returen gikk nordover mot Rønningen gård. Her oppdaget jeg en stor FLÅTT som kom oppover armen min. Den hadde ikke fått tid til å bite så jeg knipset den vekk. Flåttsesongen blir vel lenger og lenger for hvert år. Tok en flåttsjekk ved bilen og heim, men fant ikke flere.

Passerte ei jakthytte på tur opp mot Fjerdingen
Mange jakttrofeer på hytta
Mye snø på traktorveien mot Fjerdingen