Baksafjellet og Ruvlenut (03.04.2015)  4

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Upsete (804m)
Endpoint Hytten på Mjølfjell (631m)
Ascents Baksafjellet (1,636m) 03.04.2015 16:00
Ruvlenuten (1,596m) 03.04.2015 17:30
Visits of other PBEs Kaldavasshytta (1,269m) 03.04.2015 18:35

LANGTUR PÅ LANGFREDAG

Påskefeiring med familien på hytten på Mjølfjell. Nydelig vær. Lokaltog til Upsete med datter Liv Synnøve, Synnøve (16) og Ole Einar (13). Fjellski med feller fungerte fint for alle. Vi fulgte kvisteløypen mot Kaldavasshytta som tilhører Voss Utferdslag. Ganske mye folk ute på tur denne dagen, de fleste med Øykjafonn som dagens mål. Der skulle ikke vi.

Ole Einar, Synnøve og Liv Synnøve ved Skreppesteinen - et kjent landemerke og pausested på ruten mellom Upsete og Kaldavass

Etter en matpause i solen litt før Kaldavatni fortsatte vi over det nordligste av disse og opp bakken til den markante gropen ved bunnen av den nordligste delen av Vossaskavlen. Vi fulgte skispor til et stykke opp i skråningen, men her var det brått slutt på sporene. Det ble adskillig tyngre nå når vi måtte tråkke spor selv. Lysten på langtur avtok hos mitt turfølge. Jeg var heller ikke veldig komfortabel med å ta ansvar for de tre andre på vei inn i ukjent terreng under vær- og siktforhold som ikke lenger var optimale. Det ble derfor til at de andre snudde her for å returnere til Mjølfjell etterat de hadde en god pause. De fikk flotte renn ned igjen til Upsete og en fin tur tilbake til hytten.
Jeg tok fatt på de vel 2-300 m hm opp langs østsiden av Vossaskavlen. Her går det en gammel ferdselsrute som ble brukt til buføring mellom Voss og Hallingskeid i eldre tid. Sommer-ruten er vardet, og flere av vardemerkene (upploger) står oppe på store steiner slik at de er delvis synlige også om vinteren. Mer informasjon om Driftevegen, Hallingskeidmarknaden og Vossaskavlen finnes på sidene 72-80 i boken Mjølfjell i fjern og nær fortid.

Første (nordligste) varden på Vossaskavlen. Kaldavatnet (nordligste) og Sauafjell i bakgrunnen. Kaldavassnuten 1480 mot høyre
Baksafjellet
Fint å komme opp i det åpne, flate området på omkring 1500m på Vossaskavlen. Her er ruten over breen godt merket med lange stenger. Jeg var ikke kjent i dette området, men kunne heldigvis støtte meg til den som sedvanlig gode turbeskrivelsen av Petter som var der i desember 2003. Fra Vossaskavlen går det litt ned mot en bred dal NØ for et stort vann. Her støtte jeg heldigvis på eldre skispor som gikk helt opp til toppen av Baksafjellet. Toppen kom til syne etterat jeg hadde rundet nord for 1593-toppen, men rett frem var det en svær skavl ned mot Baksabotn. Denne måtte omgås med en omvei mot sør før jeg kunne ta fatt på siste etappe opp mot selve toppen. Stor, snødekt varde på GPS 397979 6730000, en del meter forskjellig fra koordinatene på PB som er korrigert. Vidstrakt utsikt, men gråvær som gjorde at alt fløt litt sammen. Skikkelig vill natur nedover i Baksabotnen mot Myrdal!
Baksafjell kommer til syne - sett fra vest
Varden på Baksafjell
Baksafjell igjen!
Utsikt nordover mot Baksabotn og Myrdalen. Tarven i tåken i bakgrunnen mot høyre

Returnerte samme vei med flott nedrenn ned mot brevannet.

Fine nedrenn tilbake mot Vossaskavlen. Ruvlenutområdet i bakgrunnen

Vær- og føreforhold var nå såpass bra at jeg bestemte meg for å fortsette mot

Ruvlenuten
Lettgått og slakk stigning sørover til denne. Bratt opp siste metrene til selve toppen på GPS 396301 6728196. Fortsatt gråvær og ikke den helt store utsikten.

Ruvlenuten i sikte!
Toppen på Ruvlenuten

Retur langs merket rute på Vossaskavlen. Jeg hadde gledet meg til fine renn ned mot Kaldavatni, men her ble det desverre helt grått med dårlig sikt slik at det ble en forsiktig kryssing nedover breen, litt mer opp i øsflanken i forhold til der jeg gikk opp. Nederst krysset jeg mellom store steinblokker, og unngikk såvidt å kjøre ned i en svær gryte som hadde dannet seg rundt en av de store steinene! Stakk innom Kaldavasshytta der det var folk, og fikk meg litt å drikke før jeg fortsatte hjemturen via Upsete og den lange veien tilbake til Mjølfjell.

Kaldavasshyttene
Kaldavasshytta og bedre vær
Solnedgang bak Upsteeggi, like før nedkjøringen til Upsete

Denne gangen forsøkte jeg å følge traséen for Rallarvegen, men det var ikke smart med de snømengden som finnes i år. Det ble mye opp og ned, og tok mye lenger tid enn å følge scooterløypen lenger nede på Langavatnet.
Uansett - en fin tur til et nytt og spennende, lite benyttet turterreng som det var kjekt å bli litt kjent i!