Skarvan (01.04.2015)  4

Written by miombo (Rune Berg) GSM

Start point Sundal (300m)
Endpoint Storskarven (1,171m)
Ascents Storskarven (1,171m) 01.04.2015
Sunndalshøgda (1,024m) 01.04.2015
Onsdag før påske og var på besøk hos barn og barnebarn i Åsen. Det var meldt godt vær på formiddagen så bestemte meg for en tidlig tur til Stjørdals høyeste topp. Blir urolig av å bare være i ro så måtte ut. Kjørte fra Åsen mot Stjørdal og svingte opp E 14 ok fortsatte til Sona. Der svingte jeg av til høyre og fortsatte en bomvei opp til Sundal. kjørte først til enden, kom der i prat med en lokal mann som anbefalte at jeg kjørte litt tilbake og startet der turistforeninga har merket sti til Shultzhytta. Jeg fulgte rådet. Etter hvert som jeg kom lengre opp mot fjellet viste det seg at mannen hadde rett, var nok korteste og enkleste lei dette. På vei opp til parkeringa var det knapt snø å se så var skeptisk på dette med skitur, men hadde jo sett fjellet fra fly og så ut til at det var mye snø der. Jeg rigga meg for skitur, men de første 4 km var nok en blanding av ski og fottur. Mange bare partier. Når jeg kom over tregrensa var føret greit, hardt med litt nysnø oppå. Helt øverst silkeføre med ca 5 cm nysnø oppå skaren. Gikk først opp på Sunndalshøgda da jeg ble anbefalt det. Når jeg var der så en veien videre. Et litt bratt parti derfra og opp på Storskarven. Jeg gikk med halvfeller så fortsatte med skia på helt til toppen. Valgte å ta dem av det aller bratteste partiet ned igjen, men kunne vel stått på ski om jeg valgte en annen rute ned. Så det for sent, jeg fulgte bare de gamle skisporene. Toppen ga en fantastisk utsikt i alle retninger, fjellet har flere topper og jeg trodde den mot vest var høyest så ble overrasket da jeg kom opp på den høyeste toppen raskere enn ventet. Hadde likevel planer om å gå opp på den vestre toppen og, men ombestemte meg da det kom skyer med kraftig nedbør fra vest. Valgte derfor å komme meg ned så fort som mulig. I ettertid viste det seg at været ikke ble så ille som det så ut som, men sånn er det. De andre toppene får bli neste gang. En enkel og grei tur dette som de fleste klarer. Er nok like fin om sommeren også, men med litt mere snø en perfekt vintertur.
Ved parkeringsplassen
Lite snø på myrene inn mot fjellet
Skispor i granskog mellom myrstrøk
Tilbakeblikk mot Sundal
Mot Skarvan
Storskarven og Storskarven vest
Toppen med et litt skråstilt skilt
Toppvarden og Storskarven vest til venstre
Meråkerfjell
Toppselfie
Storskarven vest
Langs nedturen, mye stein her.
Gammel setervoll på tur ned til parkeringa