Pershusfjellet (21.02.2015)  4

Written by gautedj86 (Gaute Dalastøyl)

Ascents Pershusfjellet (650m) 21.02.2015

Vi hadde snakket om det lenge. En vintertelttur i Marka. Jeg hadde selv tenkt på å besøke Pershusfjellet lenge. Vi slo to fluer smekk og reiste inn til Tverrsjøstallen med bil. Dette gjorde turen litt er gjennomførbar, selv om det var kaldt med en gang vi kom ut av bilen. Sekkene var pakket,og fjellskiene ble gjort klar. En liten kveldstur på cirka 6 km ventet oss. I preparert spor gikk det fort frem til skaret hvor opptakten begynte. Vi kavet en del oppover, men kom oss helskinnet opp på ryggen. Der var det masse elgespor, så det var tydelig at kongen holdt til her til vanlig.

Pershusfjellet

Vel fremme på toppen fant vi en god teltplass og begynte tråkking og graving. Teltet var oppe på under halvtimen og posen inntatt like fort. Etter en fantastisk wok gryte sovnet vi fort.

Teltleir

Dagen etter våknet vi til overskyet vær, og vi bestemte oss etter ha revet leir for å tråkke tilbake langs blåsti over ryggen. Det skulle vise seg å bli litt vel strabasiøst, så etter 2 timer med kaving i snøen trakk vi ned igjen til skisporet. Tilbake i bilen, glade, fornøyde og klare for nye eventyr nå som vinterteltingen var satt I gang!