Kjøvhaugen & Kalvgjeltinden (31.03.2015)

Geschrieben von GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Startpunkt Vistdalsheia (400m)
Tourcharakter Randonnée/Telemark
Tourlänge 4h 30min
Höhenmeter 1.150m
Karte
Besteigungen Kalvgjeltinden (1.276m) 31.03.2015
Kjøvhaugen (1.031m) 31.03.2015

Ny dag med flott påskevær. Vi bestemte oss for å ta oss en tur til Kjøvhaugen, en topp som jeg har "spart" lenge. Satte bilen ved starten av "Horndalsvegen", ved svingen på vestsida av Vistdalsheia. Her var fortsatt ikke sola kommet over Kvitfjellet, men det var klarvær og kjølig. Snøen som hadde kommet et par dager tidligere, om lag 5 cm, var fortsatt tørr innover dalen. Vi fulgte vegen et lite stykke innover, før vi kryssa elva på brua over til Brekkesætra/Haustengsætra. Her kom sola over fjellet. Et spor fra dagen før var fint og følge opp første lia, til vi kom opp i flatere terreng. Her runda vi inn i Kalvgjelskaret. Vinden hadde tatt mye her, men de få cm med nysnø gjorde føret ok. Vi runda gjennom det vide skaret, og satte kursen rett til topps på Kjøvhaugen.
Vi konstaterte at dette var en utmerket utsiktstopp. Med vindstille var det også en fin anledning til å ta ei matpause.

Benutzerkommentare

Kommentartitel:
Zeichen: 1000
Kommentartext:
Du musst angemeldet sein, um Kommentare schreiben zu können.