Påskeskitur til Smådalsfjellet (31.03.2015)

Written by Stigun GSM

Start point Haugastølen (915m)
Endpoint Haugastølen (915m)
Ascents Smådalsfjellet (1,372m) 31.03.2015
Værmessig fantastisk dag, tenkte rolig tur i dag, Bente hadde ikke vært helt til topps på Smådalsfjellet, så vi tok sikte på dette "snille" fjellet i dag. Start fra Haugastølen med snarvei over til løypen som går til Helin, videre opp til Grindatjern hvor vi hadde en matbit i solveggen. Litt kald bris fra nordvest gjorde at tilgjengelige klær kom PÅ kroppen. Med skifeller opp nordvestflnken på vekslende snø, med skare og fokksnø som man ofte gikk gjennom. Mindre og mindre vind jo nærmere vi kom fortoppen nordvest for Smådalsfjellet. En enslig rein kikket stadig på oss fra avstand; skulle hatt litt av dens eleganse, da hadde det blitt høydemeter og primærfaktor så det virkelig monnet!
Opp fra Grindatjern
Toppen

Toppen, mot Jørungilknappen/Gråskarvet

Som i desember avblåst på toppen, dog med atskillig bedre snødekning nå enn da. Om ikke annet ga det reinen lettere tilgang til magre retter.. Ned igjen skrådde vi litt lenger mot nord for ikke å gå opp en eneste høydemeter(uten feller), fant en fin linje i så måte nesten helt ned til Helinvegen. Hadde løypene helt for oss selv såpass sent på dag.