Glitter-Rundhøe og Glittertinden SV (12.04.2011)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Ascents Glitter-Rundhøe (2,089m) 12.04.2011 16:40
Glittertinden SV (2,072m) 12.04.2011 16:55

11. april 2011. Vi kjørte fra Lom til Randsverk hvor vi ble hentet av Knut Vole for transport til Glitterheim med beltebil. Det var full vårløysning i området med varmegrader, store elver og oversvømmelser som hadde gjort skade både på hus og veier. Knut hadde brukt 4 timer fra Glitterheim til Veolia på mye barmark. Vi fulgte derfor sommerruten innover igjen (2.5 t). Oversvømmet vei og bløt snø innover Veodalen som fremsto som en stor, åpen elv! Tamreinen var tilbake i Veodalen, og vi så flere store flokker.

Oversvømmet vei inn i Veodalen
Det foregikk brøyting av veien til Glitterheim
Vårløysing i Veodalen 11. april 2011

12. april begynte også med mildt og grått vær og mye vind opp til liten kuling på toppene. Ved middagstider ble været og turmuligheten noe bedre. Start fra Glitterheim kl. 12. Opp til Nedre Steinbuvatnet (1500 moh) hvor det var overvann på isen nesten alle steder. Inn langs nordsiden av vatnet, krysset over isen i issørpe på det smaleste og gikk opp Storglupen hvor det var nærmest vindstille i nederste del av dalen. Relativt lite snø, hardt føre pga mildværet. Fortsatte oppover til 1841 varden på toppen av Storglupen. Været hadde nå bedret seg såpass at jeg kunne fortsette mot Glitter-Rundhøe og videre østover mot 2072 toppen som er benevnt som Glittertinden SV. Brukbar utsikt fra toppen som ligger helt ute på kanten av stupet ned mot Øvre Steinbuvatnet. GPS: 68.34157 4.75606.
Toppen er klassifisert som en kandidattopp med PF ca. 9 m. Høydeforskjellen på min GPS var 20 m, noe som kan tyde på at dette kan være en sekundærtopp. Toppen er etter min mening nærmere relatert til Glitter-Rundhøe enn til Glittertinden. Jeg vil derfor foreslå at den "omdøpes" fra Glittertinden SV til Øst for Glitter-Rundhøe.

Glittertinden SV sett fra Glitter-Rundhøe siden
Varden på Glittertinden SV mot sørflanken av Glittertinden
Utsikt østover fra Glittertinden SV mot Nedre Steinbuvatnet med Nautgardstind i bakgrunnen.

Retur på hardt føre ned fra Glitter-Rundhøe sørover mot Skautflye. Nede i dalen vest for Ryggjehøe på ca. 1800 m ble føret og været mye bedre, og det ble lange og fine renn ned mot sommerruten som jeg fulgte tilbake til G-heim. Skiene måtte av ned det bratteste partiet i Veslglupen pga det harde føret. Tilbake på Glitterheim til nydelig middag kl 20.

Glittertinden SV - endre navn?

Written by knutsverre 28.04.2011 21:17

Toppen er en liten sekundærtopp som er mye nærmere geografisk relatert til Glitter-Rundhøe enn til Glittertinden. Den nåes lettest fra Glitter-Rundhøe. Toppen gir mye sterkere assosiasjoner til Glitter-Rundhøe enn til Glittertinden. Jeg vil derfor foreslå at den "omdøpes" fra Glittertinden SV til Øst for Glitter-Rundhøe.

Sv: Glittertinden SV - endre n

Written by mortenh 28.04.2011 22:56

Ehm, jeg mente ikke der, men under toppens egen side :)