Hølands varde (29.03.2015)  2

Written by morsor (Morten Vilbo Sørum) GSM

Start point Fallet (185m)
Ascents Hølands varde (353m) 29.03.2015

Da de andre dro til Sverige for å handle passet jeg på å notere en ny Akershus pf 100-topp. Valget falt på Hølands varde. Var usikker på hvor jeg skulle kjøre da alt GPS-utstyret lå i min bortlånte bil. Slår på den håndholdte og finner til min forbauselse ut at jeg er på rett sted likevel! Finner en parkeringsmulighet og går innover på fjellsko. Trugene lot jeg ligge i bilen da jeg anså disse som overflødige. Mot slutten kunne jeg trengt dem men da måtte jeg ha båret dem langt. Fulgte vei et godt stykke og snøen var til og med smeltet i midten. Grunnen måtte være at noen har kjørt med slede her og derfor var noe av snøen i utgangspunktet slitt bort. Nærmere toppen fikk jeg store vansker med å krysse et stort myrparti. Den tunge kramme snøen har lagt seg oppå de smeltede myrene og det var mye vann. Klarte etterhvert å tråkle meg forbi og gikk de siste 400 meter på ren kompasskurs. Varde på toppen. Tilbake var det enkelt å følge mine egne spor i den blaute snøen.