Auskjeret i Stordal. (25.03.2015)

Written by GeirI (Geir Ingebretsen) GSM

Start point Overøye (400m)
Ascents Auskjeret (1,340m) 25.03.2015

-Fint vær, bra føre og god utsikt.

Skiparadis!  F.v. Dyrdalstinden, Trollvasstindane, Fokhaugtindane og Nonstinden reiser seg over dalbotnen
Skiparadis! F.v. Dyrdalstinden, Trollvasstindane, Fokhaugtindane og Nonstinden reiser seg over dalbotnen
På toppen av Auskjeret med utsikt mot f.v. Grytavasstinden, Lauparen, Brudefølgjet og Rollsbotnskjorkja.

Herlig nedkjøring!
Supert vær denne onsdagen. Målet var å finne et toppturmål der følgende kriterier var oppfylt.
  1. Nysnøen som kom sammen med kraftig vind fra vest nylig har fått ligge i ro.
  2. Nysnøen blir minst mulig påvirka av sola og den varsla vinden fra søraust.
  3. Gode muligheter for fin nedkjøring.

Valget falt på Auskjæret fra Overøye. Vi ankom parkeringa ved Stordal alpinsenter i 11-tida, og gikk opp den østvendte skibakken, hvor det var noen centimeter med tørr nysnø.
Noe vind fra søraust, men med ei varmende vårsol gjorde ikke det så mye. Ved enden av alpinanlegget dreide vi etterhvert ut på søraustryggen. Litt mer nysnø her oppe. Ute på ryggen var snøen litt vindpåvirka, men ikke mer en at skiføre var glimrende hele veien. Et stykke oppe på ryggen tok vi en matbit til storslagen utsikt. Deretter gikk turen raskt til topps, hvor det var nesten vindstille. Utsikten mot fjella i retning Tresfjord var spesielt fin.
Returen starta ned samme veg som vi kom opp. Fin snø, men et parti med litt is og skavler på ca. 1100 m. Like nedafor fant vi en passasje inn i Heimste Ørabotnen. Her var snøen enda bedre, og vi fikk et supert nedrenn til utløpet av botnen. Herifra fulgte vi alpinbakken ned med tildels fin styresnø.