Surnadal/Sunndal: Vassnebba og Rambjøra (25.03.2015)

Written by ligroenb (Lise Grønbukt) GSM

Start point Ørsal, Todalen (30m)
Endpoint Ørsal, Todalen (30m)
Ascents Grånebba (1,305m) 25.03.2015
Rambjøra (1,148m) 25.03.2015

Ove hadde tatt av gårde grytidlig i dag for å gå på indre og ytre Sula mens jeg spaserte rundt i Todalen med Vinjar og nøt en kaffekopp uti solsteiken så lenge. Planen var å gå samme turen når han kom tilbake. Var litt småskeptisk da jeg fikk høre at det var et par bratte parti der han hadde brukt isøks og stegjern... Jeg tok derfor heller en avgjørelse om å prøve meg på andre siden av dalen og spare Sula turen til en annen dag med kanskje mulighet til å få med meg turfølge.

Prøvde å komme meg raskt avgårde, og var klar til avgang fra utgangspunkt Ørsal kl 1300. Snakket med ei dame som bodde på innerste gården for å høre om jeg kunne parkere innafor garden. Hun kunne fortelle at Vassnebba var rette navnet på Grånebba for Todølingene :-) Skia ble satt på sekken og jeg fulgte traktorveien oppover i retning Ørsalsætra. Det var skiføre fra ca 230 meters høyde. Meget lettgått oppover. Måtte passere et par åpne elver i nærheten av sætra, men lite vann Som utgjorde ikke noe særlig problem. Gikk derfra i strak retning mot skaret mellom østryggen på Vassnebba og Blåfjellet. Var litt spent på hva jeg ville møte på oppå ryggen. Hadde sett på kartet at det var et spisst parti i ca 1130 meters høyde. Første del av ryggen var litt hard og isete og besto av store skavler som så verre ut på avstand enn det de var. Eggen ble etter hvert spissere og på ca 1130 m så fant jeg ut at stegjern ble nødvendig. Ble litt puls over et par spisse parti med litt småklyving på steiner. Siste delen måtte traverseres bratt over et snøfelt øverst i en lang og bratt renne. Hadde det vært isete og veldig hardt, så hadde jeg kanskje snudd. Snøen var bedre enn fryktet og brått så var jeg over det verste, lykkelig og øsen :-) Slakt siste biten mot toppvarden der jeg tok meg en rask matbit og så at jeg allerede hadde brukt tre timer, inklusiv irriterende 15 minutter til å stille inn de innmari stegjernene med neglebitt!! Kasse med bok på toppvarden.

Fulgte nordryggen nedover og siktet meg inn på skaret mellom Botnenebba og Rambjøra. Traff heldigvis bra på snøfeltene nedover, men føret var meget hardt og avblåst og mye stein som stakk opp i tide og utide! Kom meg ned uten den store gode nedkjøringsfeelingen.

Lettgått opp til Rambjøra som også hadde mye stein og avblåste partier. Her var også bok i varden. Her, som på Vassnebba, var det lite besøk siden nyttår, merkelig!

Fra Rambjøra kjørte jeg ned sørover og siktet meg inn på skaret mellom Litlfjellet og Blåfjellet. Herfra skrådde jeg meg inn på ryggen som går ned fra Litlfjellet og kunne skimte et hyttetak nedi skoggrensa. Fra hytta rant jeg meg videre nedover til jeg traff på traktorveien som førte meg helt ned til Skolmen i Todalsøra. Måtte av med skia ca samme høyde som oppover. Fulgte så asfaltveien Ca 1,2 km tilbake til bilen ved Ørsal, lykkelig og godt fornøyd med egen innsats :-)

Skogen åpner seg opp fra ca 360 meters høyde. Her forlot jeg traktorveien og satte kursen mot Ørsalsætra
Ser over dalen mot Ytre og Indre Sula og kan skimte Ove sin signatur over skogrensa
På vei opp i skaret mellom Blåfjellet og østryggen på Vassnebba. Ser øst mot Bollknubben og Snøfjellet
Solkrem må gjentas ;)
Første del av ryggen er unnagjort, nå venter det mest spennende
Ferdig med bratteste partier på ryggen, nå gjenstår kun få slake meter til toppvarden på Vassnebba
Nordryggen ned fra Vassnebba, meget avblåst og urete
Flott utsikt fra Rambjøra mot Todalsfjorden
Fra Rambjøra mot Vassnebba
Nedkjøringen fra Rambjøra i retning Litlfjellet. Føret var ikke til å rope hurra for
Ryggen fra Litlfjellet og ned mot øverste del av traktorveien
Vel nede i bygda igjen, flotte tun!
Og ikke fullt så flotte... ;) Her er instetunet på garden der jeg parkerte. Trange kår og lave dørkarmer for folket før i tida!

Todalen

Written by JoSo 25.03.2015 22:57

Vi kunne like godt ha sett/truffet på hverandre i dag, Lise :)

Jeg var like ved deg; på bl.a Stortuva og Midtknuken.

Og Sula-toppene hvor Ove befant seg var i synsranden tvers over Todalen.. Vi treffes sikkert en dag :)

GOD PÅSKE! Hils Ove & Vinjar :)

Sv: Todalen

Written by ligroenb 25.03.2015 22:59

Kor utrolig er ikke det? Det hadde vært kjekt :-) God påske til deg også. Håper vi treffes snart !