Skavdalsfjellet (24.03.2015)

Written by Stigun GSM

Ascents Flåfjellet, Bergen (418m) 24.03.2015
Søre Skavdalsfjellet (419m) 24.03.2015
Det har blitt slik de siste månedene at jeg har gitt meg i kast med "Bergen-100pf-listen" i påvente av at høyere topper skal bli mere tilgjengelige; uten noen som helst forkleinelse for Bg-100pf; for her er overraskende mange fine turer; takk til dere som har gjort alt grunnarbeidet på kartet!!!
Utsikt fra toppen mot mere kjente byfjell

Hadde lest et par turrapporter om Skavdalsfjellet, og her var det sant å si langt mellom lovordene, spes. ift initial atkomst... Kjørte litt frem og tilbake ved Søyleplasset(merkelig navn, forresten), parkerte like syd for der kraftlinjen krysser riksveien. Her gikk det en sti parallelt og like vest for kraftlinjen langs noen bolighus, og jeg fulgte denne. Et par hundre meter før Furedalsvannet tok jeg av fra stien og ut i terrenget(stolte ikke på at stien faktisk førte opp til Skavdalsfjellet), og det stiløse terrenget var akkurat som beskrevet i leste turrapport; tett buskas av lave bjørker og einer dryppende våte etter nylig regnbyge, og herav meget langsomt avansement. Men; lykken var bedre enn forstanden, og etter et par hundre meter kom jeg inn på sti som var merket(det viste seg på returen at denne kommuniserte med stien jeg hadde fulgt i begynnelsen, og tok av 40 meter etter det nordvendte utløpet til Furedalsvatnet; på vestsiden; først nordover og siden vest og sørover mot toppområdet) Stien var noe utydelig og bar preg av å være lite benyttet, men var merket med gule og hvite plastremser og noen steder spredte varder; likevel mistet jeg stien et par steder.
Utsikt fra Flåfjellet mot sørvest

Etter ca 1 time var jeg oppe; her var flere toppunkter, GPS-lokaliserte det knapt høyeste; toppen lå overraskende langt syd, fikk en uventet synsretning mot Ulriken og Ulriksmasten(hadde forventet å se østsiden av denne Bergens stolthet...)Merkelig nok var ikke toppunktet markert(sjekket de andre potensielle "toppkandidatene" også..)Så derimot en umiskjennelig Bergens"stolpe" sørvest for toppen, som måtte være Flåfjellet. Spaserte også bort dit; bratt og fint utsiktspunkt mot Bergen Sør viste det seg å være.
Mot nordøst. Skåldalsfjellet midt i bildet

Fikk som sagt også med meg de andre småtoppene nord for hovedtoppen, i fall noen skulle ha laget en liten varde på noen av disse, men uten å finne noen.

Stemning ved Furedalsvatnet

Fulgte stien greit hele veien ned igjen, fin topptur når først stien var lokalisert! Totalt 2t 15 minutter.