Snøkolla - kommunetoppen i Øksnes (19.03.2015)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point Klubbneset (34m)
Endpoint Klubbneset (34m)
Ascents Snøkolla (763m) 19.03.2015

Tidlig start fra Sortland, retning Myre. Parkerer ved veien ved Klubbneset, litt før Steinland.
Finner ingen sti, så tar sikte på den vestligste nordryggen opp. Går ca. 800 meter rett vest, så svinger nesen sørover og følger ryggen/kanten mot dalen nord for toppen, helt til topps.
Det er fryktelig bløtt i terrenget etter nattens regnvær og snøflakene er pillråtne, ihvertfall til å begynne med. Høyere oppe er det bløt nysnø. Over 500 fryser hansker og "barter".
Det er tungt å gå, og været er svært truende.
Jeg skynder på og oppdager at det går unna med høydemetrene selv om formen ikke er noe å skryte av. Det blir litt brattere, men her er det snøflak som er fastere og lett å sparke gode "trinn" i. Det er ingen steder veldig bratt. Vel oppe på 500 moh begynner vinden å skape seg. Den kaster opp mye sne som fyker langs bakken, og det blåser innimellom fra alle kanter. Jeg stopper i de verste ælingene for da ser jeg ingenting. Heldigvis har jeg vinden mest i ryggen, og de siste meterne er det mindre snøføyke. Plutselig dukker vardene opp og det er godt. Nok et mål nådd :0)
Ned legger jeg avgårde i stort tempo, men litt vel mye i sørlig retning. Sikkert fordi det kjentes bedre ut for øynene. (Briller hadde gjort seg.) Det får jeg svi for når jeg må hente meg inn rett mot nordavinden. Snøen pisker så hardt at øynene får skikkelig juling. Nedenfor det bratteste henget aker jeg på rumpa, og gjør kjapt unna høydemeter.
Deilig å komme ned i roligere værforhold.
Bløt men lykkelig rusler jeg de siste meterne til bilen.