Burnestinden - kommunetoppen i Bø i Vesterålen (18.03.2015)

Written by Gråbein (Tinderangler) GSM

Start point Straumsjøen P-plass (2m)
Endpoint Straumsjøen P-plass (2m)
Ascents Burnestinden (694m) 18.03.2015
Visits of other PBEs Straumsjøen p-plass (3m) 18.03.2015

Ankommer Andøya i nydelig vårvær, 8 grader, snøfritt, sol og vindstille. Kjører til Sortland og mot Straume. Parkerer på liten parkering rett før Straumsjøen p-plass/Handkleppan, (by mistake ;0) ). Klokken er litt mange så jeg kjapper på. Værvarslingen melder nedbør og vind, og Gimsøybrua i Lofoten er stengt for biltrafikk pga vind; orkan i kastene. Jeg ser at været nærmer seg vestfra.
Jeg går først rett opp mot Nattmålstinden til ca. 350moh, så vestover inn i dalen, derfra øst for høyde 498, over Spikerheia og i retning Vardetinden.
Nå har vinden økt voldsomt i styrke, og jeg går fort opp mot diverse fortopper. Her blåser det nå så mye at jeg må holde meg fast innimellom. Det blir utrivelig på de utsatte partiene, og nå er det noe snø og is. Jeg karrer meg opp på toppen, (her er jeg faktisk usikker på om jeg var på rett topp), men sikten er nå så dårlig i høyden, og vinden så utrivelig at jeg ikke kan drive å sjekke så mye. Jeg vil også ned før det blir mørkt. Fra toppen krabbes det over noen egger, før man kommer på stødigere grunn. Derfra raskt ned til Spikerheia, over høyde 498, ned dalen til Handkleppan. Puhh! Sjangler avgårde, mye pga kjøring på telehiv-veier, og vinden som kommer veldig ujevnt. Faller også et par ganger pga. skumring og ujevnt underlag.
Herlig å kjenne på elementene!
Det begynner å regne når jeg kommer til bilen.