Øykjafonn og Skipanuten (17.03.2015)  4

Written by GeirL (Geir Lie) GSM

Start point Kaldavasshytten (1,280m)
Endpoint Uppsete (850m)
Ascents Skipanuten (1,499m) 17.03.2015
Øykjafonn (1,604m) 17.03.2015

Øykjafonn og Skipanuten

Sto tidlig opp med håp om bedre vær enn gårsdagens tur opp til Kaldavasshytta. Vinden var stilnet litt og det var noe bedre sikt, så jeg satte avgårde mot Øykjafonn like over halv ni. Fulgte nordryggen opp, og med kortfeller under skiene var det godt grep og det gikk jevnt og trutt oppover. Problemet var at nå befant Øykjafonn seg inne i skydekket og da jeg nådde rundt 1520 moh var sikten blitt lik null. Øykjafonn er heldigvis et relativt rundt og avrundet fjell, med få overraskelser, så jeg navigerte meg ved hjelp av gps'en greit frem til toppen.

Morgen og litt bedre vær ved Kaldavasshytta.
Toppen av Øykjafonn, 1604 moh. Ikke noe særlig utsikt.

Kraftig vind og dårlig sikt gjorde at jeg raskt bestemte meg for å ta noen bilder for så å ta den trygge veien ned igjen. Men, plutselig ble sikten litt bedre, og da jeg fortsatte sørover et par hundre meter kunne jeg plutselig se helt til Skipanuten. Fikk fort av kortfellene og hadde en ganske fin nedkjøring langs sørryggen. Nede i bånn var det på igjen med fellene og begynne turen opp på Skipanuten. Dette gikk uproblematisk helt til siste strekket opp på topp platået, hvor det på nytt ble krittvitt rundt meg. Dette varte heldigvis ikke like lenge og jeg fikk øye på toppen et par hundre meter lenger fremme. Denne toppen var, om mulig, enda mer ugjestmild enn Øykjafonn. Det blåste så kraftig at jeg hadde problemer med å holde meg oppreist, og måtte legge meg på kne oppå ski og staver for å få av skifellene. Det ble derfor med et par raske bilder før jeg la i vei tilbake. Nå, heldigvis med vinden i ryggen.

Toppen av Skipanuten. En forblåst og lite trivelig plass å være denne tirsdagen.
På vei over Kaldavatni 1251 og kun 500 meter igjen til Kaldavasshytta.
Endelig litt god sikt! Skipanuten sett fra sørryggen på Øykjafonn.

Kom meg raskt og greit ned til Kaldavatni 1299, hvor en pakke med rosiner ble inntatt. Deretter på med to lag med Blå Swix, før jeg, på godt føre, satte kursen tilbake mot Kaldavasshytta. Jeg ankom Kaldavasshytta kl 12:10, etter ca 3,5 timer på tur. Litt ved i ovnen, frem med termosen og så ble lunsjen inntatt sammen med godboken.

Halvannen time senere ble sekket pakket om, hytten ryddet, samt ny ved tatt inn. Kursen ble så satt mot Upsete igjen. På vei ned møtte jeg en liten gruppe ungdommer fra Stend videregående skole, som skulle overnatte i telt like nedenfor Skipanuten. De var like overrasket som meg for at de traff andre på tur denne vindfulle tirsdagen. Turen ned til Upsete gikk i rolig tempo og jeg ankom stasjonen på under en time. Så var det bare å ta seg en kopp kaffe og vente den siste timen på toget...

Forlater Kaldavasshytta...
Venterommet på Upsete.
Halveis nede til Upsete fra Kaldavasshytta.
Kun rundturen. Tilbaketuren til Upsete er ikke med.

To tøffe turer på Mjølfjell

Written by knutsverre 23.03.2015 11:38

og Uppsetetraktene! Imponerende å gjennomføre dette under såpass dårlige værforhold. Ikke det letteste terrenget mellom Øykjafonn og Skipanuten. Vi hadde litt småproblemer med rutevalg da vi var der i mars 2013, men det ser ut som om du unngikk dette! Det er egen liste over Mjølfjell-topper > 50m PF på PB.

Sv: To tøffe turer på Mjølf

Written by GeirL 24.03.2015 21:23

Heisann Knut Sverre. Det var en tøff tur værmessig ja, og hadde vært hyggelig med litt mer utsikt i dette flotte området. Føreforholdene derimot var gode og kortfeller er helt genialt...:-) Ruten min mellom Øykjafonn og Skipanuten var problemfritt, eneste var en liten skavl på vei ned til vann 1299. Mangler nå bare Skorafjell og den nye toppen du fant (Mjølfjellet Vest) på 100 pf listen i dette området. Men den turen skal tas i fint vær! Ikke umulig at jeg tar turen innom noen PF 50 topper også :-)