Kommunetoppen i Trondheim - fra vest (16.03.2015)

Written by Olepetter (Ole-Petter Andersen) GSM

Ascents Bosbergheia Midtre (543m) 16.03.2015
Bosbergheia Nord (537m) 16.03.2015
Bosbergheia Vest (543m) 16.03.2015
Storheia (565m) 16.03.2015
Visits of other PBEs Bosberg p-lomme (118m) 16.03.2015
Bosbergheia - sti fra vest (105m) 16.03.2015
Fra Storheia mot Gråkallen, med Trondheim bak til høyre.

Hadde overnatta på Vikhammer camping, en helårs campingplass (og motell) øst for Trondheim. Kjørte herfra til parkeringa vest for Bosbergheia - og tenkte å være smart og gå kortest mulig for å komme til topps. Det var det neppe, men en fin tur blei det.

Parkeringslomma var gjørmete som fy, men stien var heldigvis fin og lettgått, men dessverre en del i skygge. Likevel var det godt å gå en fottur nå, etter flere dager på ski. Et svært bratt parti på stien var isete, og skapte litt problemer, så her omgikk jeg stien på veien ned igjen seinere på dagen.

Tok en rast underveis, og brukte derfor godt over timen opp til toppen, hvor det var kasse og bok. Men dette var ikke Storheia, selvsagt, så jeg gikk over noen småknauser og på stadig mer is og snø i retning Storheia. Mot slutten opp en svært bratt isete bakke, men heldigvis hadde folk gått her dagen før, så det var fotspor i den harde snøen.

Etter nesten 2,5 t på tur var dagens mål nådd, med stadig bedre vær og god utsikt til Gråkallen og over Trondheim by. Her er et video-rundskue fra Storheia:

Drøyde ikke lenge på toppen, da jeg var redd for at snøen skulle bli varmet opp, med gjennomslag som resultat. Gikk greit på skaren tilbake, og passerte ei jente på ski underveis - ivrig dame, gitt! Tok noen snarveier på returen, og var tilbake ved bilen etter 4t på tur.

Nå hadde jeg et luksusproblem: Jeg hadde de siste fem dagene tatt alle kommunetoppene jeg hadde gjort research på så langt, og et psykologisk skille lå det eventuelt i å krysse Trondheimsfjorden, så jeg bestemte meg for å si at nok er nok for denne gangen, og satte kursen sørover igjen. Dog hadde jeg tenkt å gjøre en avstikker til Sunndalsøra, for å plukke med meg selveste Dronningkrona på ski!