Dyngelandsåsen (21.03.2015)

Written by Stigun GSM

Ascents Dyngelandsåsen (196m) 21.03.2015
Hadde vært på Skåldalsfjellet for en drøy time siden, og på vei hjem ville jeg ha med denne vesle toppen som riktig nok var markert med "rødt flagg" i Peakbook. Som vanlig en del avventende speidende kjøring, på veien mellom Helldal og Ulsmåg, for å finne en sti opp på østsiden; vestflanken av fjellet er temmelig bratt. Som så mange ganger før når jeg spør tilfeldig forbipasserende, vet de merkelig nok lite om sitt nærområde; så også i dag da jeg spurte en ung dame trillende på barnevogn. Det ble til at jeg kjørte opp en smal grusvei, hvor jeg til endes snudde i et tun og kjørte litt tilbake og parkerte på barmark; kunne jo hende beboerne i huset var enda mere xenofobe enn meg...Gikk stiløst rett mot mobilmasten på toppen fra øst, i tett vegetasjon og med forsering av flere bratte skrenter. Mye trær på toppen, og herav "fragmentert utsikt". Temmelig sikkert en "engangsbestigning" dette..
Utsikt mot Grimevatnet og Skåldalsfjellet hvor jeg var for en drøy time siden