Skåldalsfjellet (21.03.2015)

Written by Stigun GSM

Start point Skåldal (210m)
Endpoint Skåldal (210m)
Ascents Skåldalsfjellet (719m) 21.03.2015 12:20
Skåldalsfjellet er en av disse toppene jeg ikke har visst om tidligere, har tenkt det var en del av Gullfjellet...
Start fra Skåldal, på det jeg trodde var sti, men ganske snart stiløst på høyre(øst) siden av Djupedalen/vestflanken av Hjelterinden, etter hvert i meget bratt bjørkeskog. Over tregrensen fortsatt meget bratt og traff her på første snøen, som var råtten i det milde været. På den sørlige utstikkeren av Skåldalsfjellet som heter Grøna flatet det ut, og videre litt opp og ned på hardfrossen snø videre mot toppen.
Utsikt mot Gullfjellet(ve bildekant) og fjell i Kvinnherad i det fjerne

Pen utsikt, både mot Kvinnheradsfjell, Gullfjellet, Bergen Nord og Nordhordaland. Kalibrerte GPS som viste ca 7 meter for høyt, på toppunktet.
Mot Byfjellene
Mot nordvest, bl.a. mot Arna og Åsane

På veien ned fant jeg både dagsgamle spor og varder, holdt lenger vest og kom etter hvert ned på en (lite brukt) sti, nå på vestsiden av Djupedalen, hele tiden med bratt utsyn ned på Skåldal. Vel nede vel de øverste gårdene var her vårlige forhold.
Finnes garantert både kortere og ikke minst mindre bratte ruter til Skåldalsfjellet enn min dagens rute.
Ned mot Skåldal; brattere enn bildet viser