Sør for Himmelsyna (21.03.2015)

Written by Osten (Olav Østerås) GSM

Start point Høgås
Endpoint Himmelsyna (649m)
Characteristic Cross-country skiing
Ascents Sør for Himmelsyna (645m) 21.03.2015 14:00
Kjørte opp til Høgås skianlegg etter å ha besøkt Rubbeheia i Iveland. Tok denne turen til Aust-Agder denne helga fordi det var meldt knall-sol hele dagen og så på tidligere rapporter fra Sola og Haky at det var oppkjørt løype helt til Himmelsyna. Alt stemte - det ble en knallfin dag, ikke ei sky på himmelen og løypa var kjørt opp natta før. Skarpt føre i "trikkeskinnene" slik at eneste problemet var feste (selv med klister). Det var masse folk i løypa og kom i prat med flere hyggelige personer på toppen og i løypa. Fikk høre historien om mineral-kommunen Iveland og om jevnlige ulveobservasjoner på Rubbeheia der jeg nettopp hadde vært. Til og med bjørnehistorier.
Det var så hardt i sporet at jeg valgte å ta skia på nakken og gå opp de siste bratte bakkene. Av sikkerhetsgrunner valgte jeg også å gå ned - ført var ekstremt glatt og hardt i sporet.
Himmelsyna sto til navnet. Uten en sky på himmelen var utsikten upåklagelig i alle retninger. Kunne til og md skimte havet utenfor Lillesand.
Glemte ikke å gå de ca. 50 m til steinene nede i bakken som sannsynligvis markerer kommunegrensa til Birkenes. For å være sikker søkte jeg litt rundt omkring, og litt lenger ned var det det ei steinrøys til som var litt større enn de to på bilde. Så da regner jeg i alle fall med å ha vært på riktig sted for en kommunetoppsamler.
Veien tilbake gikk raskt i de perfekte trikkeskinnene. Men den ytre skinna var lagt skummelt vær kanten, så om en mistet balansen i en yttersving her gikk en nok rett i grøfta et par meter lenger ned. Så alle skarpe yttersvinger ble ploget gjennom i "midtrabbatten". Herlig tur.
Grensa til Birkenes
Toppvarden var nyoppussa etter at Haky og Sola har vært der.
Himmelsyna sto til forventninger.

Ser du ...

Written by haky 22.03.2015 20:33

valgte rett dag til kommunetoppen i min hjem kommune. Ja skiltet i toppvarden er fornyet og benken er også ny.

Sv: Ser du ...

Written by Osten 22.03.2015 23:31

Ja, det var en perfekt dag. Det snødde til og med på vei tilbake. Så det var dagen.