Vennisfjellet (21.03.2015)  6

Written by AndersNM (Anders Nygaard Mathisen) GSM

Ascents Mjellknapp (1,675m) 21.03.2015
Vennisfjellet (1,776m) 21.03.2015

Meldt godvær og alle kjente på Birken. Dermed kjørte jeg grytidlig alene innover til Valdres og Vang. Dagens turmål var Vennisfjellet. Sol fra skyfri himmel og fin vinterkulde. Labbet i vei etter skispor oppover lia før de etterhvert forsvant. Gårsdagen hadde gitt litt nysnø, men mange steder var det likevel blåst av. Beste forholdene virket til å være inne i dalen ved elva Hensåne.

Tok en liten rast før oppstigningen til Mjellknapp fra inne i gryta. Det var meldt litt sur vind, så jeg ville helst raste her det var ly for vind. Bakkene opp til Mjellknapp ble dagens bratteste, og det blåste litt surt på toppen - men slett ikke ille. Ned igjen langs ryggen med fellene på. Bakken og flatene inn mot Vennisfjellet var ikke bratt, men lenger enn man tror. Fantastisk utsikt her oppe, og Jotunheimen blir blikkfang hele veien. Spesielt to topper skilte seg ut: Store Knutsholstind og Store Austabotntind var virkelig imponerende fra denne vinkelen.

På toppen ble det litt fotografering og av med feller. Svært lite vind. Ny liten rast før den bratte nedkjøringen ved Mjellknapp. Det skulle absolutt vise seg at dalen med elva ga den beste kjøringen, men mye god skikjøring også ellers.