Mortenstinden (21.03.2015)

Written by rogerravlolosvik (Roger Ravlo-Losvik)

Ascents Mortenstinden (666m) 21.03.2015

Mortenstinden

De siste dagen har det kommet 10-15 cm snø som har lagt seg oppå skaren. Det gjør skikjøring i fjellet mer behagelig.
Jeg parkerte bilen ved starten på stien som går over til Skipsfjorden. Den starter ca 500 meter vest for fergeleiet. På med telemarkskiene og sett i marsj. Det første partiet til jeg kom over tregrensen var litt vrient. Nysnøen hadde dekket til terrenget, men jeg tråkket rett igjennom på stein flere steder. Siden fellene mine kun dekker halve skia måtte jeg ta litt hensyn til dem også.

Innmarsjen mot Mortenstinden

Da jeg kom over tregrensen var saken en helt annen. Der åpenbarte slake fjellsider seg oppover mot toppen. Det var fint å gå, men nysnøen hadde ikke festet seg til skaren under. Hvis jeg prøvde å gå skrått i bakkene gled skiene sidelengs ned siden fellene ikke gikk helt ut på sidene. Jeg prøvde derfor i stor grad å gå rett opp bakkene. Det var litt vanskelig det siste partiet mot toppen siden det var ganske bratt der. Fant heldigvis ei renne hvor det hadde lagt seg litt er snø slik at jeg ikke tråkket igjennom til skaren. Da gikk det greit det siste stykket også.
På toppen holdt jeg meg ti meter fra der hvor jeg så kanten var. Da jeg var på vei opp mot Vannkista for noen dager siden så jeg at det lå en ganske saftig skavel ut fra toppen. Hadde ikke tenkt å komme på feil side av den.

Mortenstinden

Da var det bare å røske fellene av skia og pakke dem i sekken. Gledet meg til ei lang nedkjøring i nysnøen. Det var herlig å kjøre nedover.

Bratthenget ned fra Mortenstinden. Resten er så slakt som siste delen av bakken

Da jeg kom ned til tregrensen kjørte jeg inntil skogbeltet som leder ned mot to hytter rett vest for startstedet til stien over til Skipsfjorden. Der lå det litt mer snø, så da overlevde også skiene nedkjøringen. Ble litt slalom med kjappe små svinger mellom buskene.

Missing title

Written by Garm 21.03.2015 22:15

Du tek godt for deg av Karlsøytoppane om dagen. :)

Klar for litt tur att på sørlege breiddegrader når flya etterkvart opnar?

Ps: Fantastisk høgde på den toppen... :D

Sv:

Written by rogerravlolosvik 21.03.2015 23:34

Drar sørover til uka og er da klart til nye topper der. Skal være på Beitostølen hele påsken. Blir gjerne med på tur da :-)

Har hatt mange fine toppturer rundt i Karlsøy på denne turen, men det har vært mye vind. Hadde med meg kajakken opp nå som jeg skal bruke til å nå toppene på øyene rundt her til sommeren. Gleder meg.