Punkt på Eime (21.03.2015)

Written by knutsverre (Knut S. Andersen) GSM

Start point Kvitsøy (3m)
Endpoint Samme
Characteristic Other trip
Ascents Eime (28m) 21.03.2015

Eime er fredet etter Naturreservatloven, noe som innebærer forbud mot ilandstigning i tidsrommet 15. april - 1. august. I fjor var vi for sent ute, men nå var endelig tiden kommet for et besøk på Kvitsøy og Eime der Norges laveste kommunetopp - Eime - befinner seg. I en periode med dårlige værmeldinger både før og etter, pekte lørdag 21. mars seg ut som en bra dag. Dette viste seg heldigvis å holde stikk. Vi overnattet på Vistestranda og tok første ferge til Kvitsøy kl 0745. Ved båthavnen til Ydstebø Marina møtte vi Eivind, sønn til Edvin Ydstebø som er fast skysskar for kommunetoppsamlere som vil besøke Eime. I åpen, hurtigående selvplanende båt skysset Eivind oss raskt (40 km/t) og sikkert ut til Eime. Sjøen var urolig, og det slo godt i i motvinden utover. Turen var unnagjort på ca. 10 min, men vi brukte nesten like lang tid på å komme oss iland pga av kraftig strøm og urolig sjø.

Astrid og skysskaren Eivind
Vi normer oss Eime
Målet - litt til venstre for midten - i sikte
Astrid på Eime HP!
Astrid tok bilde av meg også .....
In natura (nesten)
Turen opp til toppen er godt beskrevet av andre. Nytt av året er at det er plassert en tversgående plaststang på varden. GPS 298663 6554891. Flott utsikt var det her oppe, spesielt utover mot havet. Nydelig sted og spesiell kommunetopp! Det var nå ca. 2 timers ventetid på fergen tilbake til Mekjarvik. Eivind skysset oss inn til havnen og butikken på Kvitsøy der vi fikk oss litt mat og varme.
Så ble det en artig vandring rundt på øyen. Først opp til Los-stasjonen og fyret som er under rehabilitering. Videre vestover mellom steingarder og sauebeiter til rester etter tyske bunkere og andre installasjoner fra WWII. Til slutt tok vi turen opp til kirken og kirkegården som ligger høyt og fritt til oppe på en høyde. Her ute i havgapet har det faktisk vært kirke helt fra 1100-tallet. Se info om Kvitsøy
Båttur Kvitsøy - Eime

Fast skysskar !

Written by morsor 17.01.2016 00:36

Høres lovende ut. Hva er taksten for mann snart 40 tur/retur ? Takk for et konkret navn i rapporten.

Sv: Fast skysskar !

Written by knutsverre 17.01.2016 19:33

Hei Morten! Husker dessverre ikke hva vi betalte. Tror det var ca. 5-600 kr, men ring Edvin Y. så får du aktuell takst for en ung mann på din alder! Båten venter men du bestiger toppen. God tur!

Liten geografitest

Written by peera 22.03.2015 08:12

Gratulerer med Norges laveste kommunetopp. Når vi først snakker om laveste punkter så kan vi ta en liten geografitest. I Norge er jo laveste punktet 0 moh siden vi ligger ved sjøen. Laveste punktet til Sveits er 177 moh. Men hvilket land i verden har det høyeste laveste punktet?

Written by waaktaar 22.03.2015 09:47

Måtte Google dette. Var en del land jeg overhodet ikke hadde tenkt på her, og et kontinent var temmelig tungt representert. Bolivia og Nepal, som jeg tenkte kom til å være høyt oppe, var et godt stykke unna toppen.

Er nok allikevel en god stund til majoriteten av landene på topp 15 er et gjengs reisemål for den jevne toppturisten....

Written by knutsverre 22.03.2015 12:34

Takk for det Peer! Land med høyest av de lave, ja. Dette hadde jeg ingen peiling på! Som waaktaar tenkte jeg også på Nepal og sentrale land i Sør-Amerika. Men Google gir svar: Lesotho med Orange og Makhaleng Rivers 1400 moh, det eneste land i verden der hele landet ligger over 1000 moh! Link:http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_lowest_point

Her er listet opp 40 land med høyeste lavest punkt over havnivå. En liste som i antall burde være overkommelig for internasjonale samlere som petter, Snilen og lyngve! Finnes det noen som samler på dette?

Sv: Sv: Liten geografitest

Written by peera 22.03.2015 17:36

Written by Snilen 22.03.2015 18:17

Svaret ligger jo her nå, men dette spørsmålet kunne jeg faktisk på strak arm. Under besøk i Lesotho vurderte jeg å besøke dette ekstrempunktet, men det var grenser for hva slags sære steder familien min skal dras med til.

Sv: Sv: Liten geografitest

Written by knutsverre 22.03.2015 20:42

Sv: Sv: Sv: Liten geografitest

Written by Snilen 22.03.2015 20:48

Den laveste

Written by otto 21.03.2015 17:36

Må få lov til å gratulere med kommune norges laveste topp. Båtturen var kanskje det beste..!!

Sv: Den laveste

Written by knutsverre 22.03.2015 20:40

Takk for det, Otto! Båtturen var litt rufsete. Ilandstigningen var det mest krevende! Artig tur og fint der ute på Kvitsøy.