Tre dagers tur på Okstindbreen (15.03.2015)

Written by Sola19 (Solveig Føreland) GSM

Ascents Oksfjelltuva (1,525m) 15.03.2015
Visits of other PBEs Gråfjellhytta (1,008m) 15.03.2015
Innerdalen parkering (340m) 15.03.2015
Rabothytta (1,200m) 16.03.2015
Steinbua Okstindan (907m) 17.03.2015

Planen var å ta en tredagers tur på Okstindbreen og å bestige Oksskolten og da vi sjekket værmeldingen noen dager før vi skulle dra var YR på vår side og meldte sol fra skyfri himmel og ingen vind. Uheldigvis ombestemte YR seg, men en fin tur lell. Kjersti jobbet nattevakt så jeg plukket henne opp utenfor arbeid halv ti på søndag og vi satte kursen nordover. Etter mange timer i bil og middag i Mosjøen kom vi til Korgentunnelen. Like etter tunnelen tok vi til høyre og kjørte innover ett stykke før vi svingte til venstre skiltet enten Bryggfjelldal eller Innerdal (Fv 323) og kjørte denne til endes (Innerdal). Her var det en parkeringsplass før det siste huset i Innerdalen. Klokka var halv sju på kvelden før vi var klare til å gå, så vi hadde hodelyktene klare til bruk. Fulgte skuter og skispor oppover og innover dalen til Gråfjellhytta (fulgte stort sett sommerløypa). Det var stjerneklart så trengte ikke å bruke hodelyktene før den siste bratte kneika opp til hytta. Brukte ca tre timer opp til hytta. Gråfjellhytta var ganske ny og veldig fin hytte. Fikk fort opp varmen og spiste litt før vi tok kvelden. Neste dag var det strålende sol og vi pakket sammen og satte kursen mot Okstindbreen. Siden YR hadde meldt mye vind til kvelds hadde vi bestemt oss for å ta Oksskolten dagen etter da det i følge værmeldingene skulle være lite vind og mye sol. Vi kom oss opp på breen og satte kursen mot toppen av Oksfjelltuva. Kjempefin utsikt og mange fjell å se i alle retninger. Vi hadde spurt Hemnes turistforening og fått greie på at det var trygt å gå på breen med unntak av "Innersvingen" i Austisen ned mot Gressvatnet. Her er det brefall/farlig/uframkommelig. Vi satte så kursen mot Vesttinden. Satte fra oss de store sekkene ute på breen og gikk oppover mot Vesttinden, men vinden økte på å det siste stykket så ganske skummelt ut, så vi stoppet før vi kom helt til topps og satte kursen ned mot sekkene igjen. Nå blåste det bra så det var bare å få på sekkene og sette kursen ned mot Rabothytta der vi skulle overnatte de to siste nettene. Var litt utfordrende å renne ned brefallet mot Rabothytta med store sekker i vinden, men kom oss ned uten knall og fall. Hytta var kjempefin, men solcellesystemet virket ikke så vi brukte hodelykter og stearinlys for å få lys. Koste oss med god mat og litt Scrabble mens vinden hylte utenfor. Neste dag var dagen da vi skulle på Oksskolten, vinden løyet på morgenkvisten, men skyene hang over breen. Vi pakket dagstursekkene og la i vei med håp om at tåka skulle lette. Det gjorde den uheldigvis ikke, men den ble bare tettere og tettere mens vi gikk opp til skaret mellom Tvillingtinden og Okstinden. Vi tok en lunsjpause der og håpte at tåka skulle lette, men den gang ei. Det var en 3-4 meters sikt og vi så absolutt ingenting. Vi tok ikke sjansen på å gå videre på breen til Oksskolten i så tett tåke, så vi fulgte hullene som skistavene våre hadde laget ned igjen samme vei som vi hadde kommet. Det er utrolig hvordan man mister retningssansen fullstendig i tåke, og spesielt når man går på snø og alt er helt hvitt rundt en, ser ikke om det går opp eller ned. Tåka lå bare på breen så da vi kom ned til brefallet ned mot Rabothytta igjen var det god sikt. Etter noen timer på hytta så forsvant tåka fra breen også og Oksskolten var godt synlig, men nå var det for sent på dagen til å prøve ett nytt fremstøt. Vi fikk besøk på kvelden av en gjeng fra Hemnes turistforening som kom opp på snøskuter for å fikse solcelleanlegget. Nordlyset hadde også ett kjempefint lysshow for oss om kvelden. Neste dag måtte vi sette kursen hjemover igjen for jobben venta. Det blåste litt men var sol og blå himmel. Vi fulgte skutersporene fra Rabothytta forbi Steinbua og ned til Fagerlidalen og Austidalen før vi kom inn på løypa vi hadde gått til Gråfjellhytta og fulgte denne tilbake til Innerdalen der bilen sto å venta på oss (gpsen slokna ett stykke før vi kom frem til bilen så gps sporet er ikke komplett). Selv om det ikke ble tur til Oksskolten hadde vi en veldig fin tur og kommer gjerne tilbake til Okstindbreen. Kjersti var med.

Gråfjellhytta
Utsikt mot Okstindane fra Oksfjelltuva
Rabothytta
Utsikt mot Okstindane fra Rabothytta
Steinbua var full av snø