Godbiter i Sogndalsdalens bakgård (15.03.2015)  5

Written by 500fjell (Sondre Kvambekk) GSM

Start point Heimstaneset (1m)
Ascents Romhesten (1,216m) 15.03.2015
Ryssebotnrana (1,604m) 15.03.2015 not summited

Selv om jeg var sliten etter gårsdagens eventyr på Bleia og fått altfor lite søvn kunne jeg ikke la denne fantastiske dagen gå fra meg til å sitte inne og hvile. Jeg hadde derimot planer om å utnytte kajakkene jeg har fått lånt til å komme meg over Fjærlandsfjorden og utforske området rundt Romhesten. Tale ble med som muntert turselskap.

Tale padler over den vakre Fjærlandsfjorden.

Litt over kl. 08.00 dro vi fra Sogndal mot Fjærland og parkerte i en liten veilomme før Heimstaneset etter en liten sightseeing bort til Raudboti. Bar kajakkene ned en bratt skråning uten å ha sett den fine kjerreveien som gikk ned til vannet like bortenfor. Tale hadde en fancy tørrdrakt, mens jeg måtte vikariere som sild i tønne med en noe trang våtdrakt.

Utsyn innover Fjærlandsfjorden fra Jensdalen.

Etter å ha fått pakket klare kajakkene var det herlig å skli ut på en krystallklar og stille Fjærlandsfjord. Gu kor vakkert! En herlig start på dagen. Vi padlet ikke lenger enn en drøy kilometer før vi var framme ved Lidal. Tale minte meg på tidevannet, så jeg er glad jeg dro kajakken et godt stykke inn på land. Etter et lite skifteshow bar det videre til fots med ski på sekken opp mot Breisetedalen. Krysset elva over en bro som delvis var stengt med et nedfallent tre. Videre oppover på sti i granskog med enkelte snøflekker.

Romhesten sett fra like ved Breisete.

Praten gikk lett og lystig oppover bakkene, og snart ble det mer og mer snø som i grunn var hard nok til å gå på. Ved Nyanstølen tok vi på oss skiene og fortsatte oppover forbi Breisete. Skare med lett styresnø oppå her nede i skogen. Etter hvert dreide vi oppover mot høyre og dagens første mål – Romhesten. Vi lurte begge to på hvorfor den har fått akkurat det navnet.

Breisetedalen - den hemmelige dalen.
Bakkene tar til opp mot Romhesten. Ryssebotnrana med Krossuradalen ses bak.

Vi siktet mot toppen fra østsiden. De siste par hundre høydemeterne var relativt bratte, og i og med at snøen var såpass hard måtte vi trekke litt ut i sørsida for å finne litt mjukere snø. Kjedelig å miste skia si her og komme på glid. Vi karret oss opp og glade var vi da varden dukket frem. Det trakk litt fra sørøst på toppen, så vi tok lunsjen i lesida.

Toppen av Romhesten!:)
Sogn leverer varene til gagns!

Flott utsyn over Fjærlandsfjorden herfra, og kult at dette er en topp som ikke så mange andre har vært på. Den ligger såpass utilgjengelig til fra allfarvei med mindre man bruker båt. Ned igjen kjørte vi litt mer i sørsida for å finne mykere snø og videre ned til Øvre Rommedal. Fant ut at skien min nok en gang hadde løsnet i plasten. Er nok en produksjonsfeil som har gått igjen på G3 Synapse 92. I ettertid har jeg byttet dem ut med Dynafit Denali som jeg er meget fornøyd med.

Skikjøring ned Krossuradalen fra Ryssebotnrana.

Tross skiskaden valgte jeg å prøve litt til, men være lett på tå. Planen var å få ettermiddagssola under en nedkjøring i Krossuradalen, sørvestrenna til Ryssebotnrana. Vi ruslet oppover, nye høydemeter ventet lårene. Det var en ganske kjølig trekk som dessverre hindret solvarmen i å smelte overflaten til slusj. Dermed ble det stort sett vindpakket hele veien opp og ned.

Nedkjøring ned Krossuradalen med Fjærlandsfjorden og Romhesten i bakgrunnen.

Gikk helt opp til vestryggen på Ryssebotnrana før vi kjørte ned igjen. Som sagt ble det hardt og vindpakket, men TENK så fint det hadde vært om vi hadde fått slusj eller ubunden løssnø… Fin plass å kjøre på ski var det nå i alle fall, med flotte kulisser. Sogn leverer varene til gagns!

Kveldsstemning ved Breisete. Takk for turen!

Det gikk greit for meg nedover selv med den halvknekte skien, men merket at det var vanskeligere å svinge med den skien i forhold til den andre. Klokken begynte å bli meget, så vi sklei like greit videre ned mot Lidal. Beholdt skiene på helt ned til Jensdalen. Derfra ble det skibæring resten av veien. Jammen har det vært en fin dag, og jeg angrer ikke på at jeg droppet tankene om hvile på sofaen. Returen i kajakk over fjorden ble et verdig punktum på en minneverdig dag.

Takk for turen, Tale! :-)

Kart

Start date 15.03.2015 11:51
End date 15.03.2015 20:16

Flott!

Written by LivogKristen 09.04.2015 08:14

Ja Fjærlandsfjorden er fin! Lengter hjem jeg!