Torstinden (15.03.2015)

Written by rogerravlolosvik (Roger Ravlo-Losvik)

Characteristic Snowshoe trip
Ascents Torstinden (559m) 15.03.2015
Visits of other PBEs Indianeran (190m) 15.03.2015

Torstinden

Det var så fint vær i dag at jeg måtte bare utnytte det så best jeg kunne.
Jeg kjørte ut mot Torsvåg og parkerte hvor det er merket sti opp til Indianeran og Torstinden. Derfra er det lettgått den første kilometeren opp til Indianeran før selve stigningen opp til Torstinden begynner. Jeg hadde med meg trugene for å slippe å synke ned i snøen og for å ha feste på skaren som jeg viste kom lengere opp.

Indianeran er et morsomt turmål hvor det er lagd til med mange steiner som er satt opp som bautaer og trefigurer som ser ut som mennesker.

Når du kommer opp på kanten av Torstinden er det satt opp en stor varde som er synlig fra Torsvåg. Dette er ikke toppunktet, men den er godt synlig nedenfra.

Selve toppen ligger noen hundre meter lengre inn inn på fjellet, på den andre kanten som er synlig dra Dalan. Her er det også en postkasse hvor man kan dokumentere at toppen er nådd. Sammenlignet med varden som man møter når en passerer kanten virker toppunktet ganske ubetydelig.

På vei tilbake var sola i ferd med å gå ned i skyene i horisonten. Det bruker å gi kult fotolys.