Myrehohgget på vei til fjellet (13.03.2015)

Written by vedhenget (Eirik Nordbrøden) GSM

Characteristic Cross-country skiing
Ascents Myrehogget (707m) 13.03.2015

På vei til besøk hos nyblitte hytteeiere på Haglebu måtte jo en kommunetopp til pers. Valget falt etter litt diskusjon på Myrehogget i Øvre Eiker. Masse fine og nyoppkjørte skispor i området var bidragende årsak. I og med at dette var fredag ettermiddag var raskeste vei styrende og vi valgte å starte ved Smedsvatnet på vestsiden av Holtefjell. Vet ikke om det var et bra valg da det var mye humpete veier og langsom kjøring på veien. Og ikke kom vi helt inn til der skisporene startet heller da veien delvis var blåis. Det ble derfor rask gange i ca 1 kilometer etter at skiene var smørt i ekspressfart. Ganske isete, men fine skispor med mye stigning brakte oss til foten av Myrehogget. Litt trasking i løssnø på ski, før vi tok beina fatt mest med tanke på nedfarten. Det gikk ganske greit å forsere de siste 500 meterne på beina da skaren bar sånn nogen lunde. Flott utsikt i alle himmelretninger fra toppen, men ganske rask retrett da vi var litt redd for mørket som allerede var i anmars. Tilbakeferden var mye raskere enn utferden da det var mye nedoverbakker i isete spor. Litt mørkt på slutten, men alt gikk bra. Alt i alt var gevinsten en skitur i ukjent terreng og flott utsikt.