Kommunetopp på ski i slush (08.03.2015)

Written by vedhenget (Eirik Nordbrøden) GSM

Characteristic Cross-country skiing
Ascents Trettekollen (607m) 08.03.2015

Jeg har aldri gått på ski i Drammensmarka og siden sjefen skal gå Birken og snøforholdene i Østfold var meget tvilsomme ble det bestemt at vi skulle kombinere skitur med kommunetopp på andre siden av fjorden. Skipsoret.no viste at det burde være muligheter i Drammensmarka og der finnes det jo 3 kommunetopper. Optimisten ville satse på alle tre, mens pessimisten dristet seg til å minske ambisjonene til en og det ble da Trettekollen. Smøring av ski ble gjort basert på yr.no og valget var enkelt det ble rødt klister når spådommen var mange varmegrader. Litt sen avreise grunnet deltakelse i 50 års lag og dessuten litt pessimisme da vi så snøforholdene i Lier, men da vi kjørte opp bakkene mot Eiksetra åpenbarte vinteren seg. Vi parkerte ved Solvang og la i vei innover på fint oppkjørte spor. Gikk nesten helt opp til Langvannet før vi tok av fra de kjørte skisporene. Første del var enkel (untatt for vår medbrakte britiske inneboer), men etter vert ble det litt mer ullent i tjukk granskau. Tror ruta vi valgte var ganske optimal og den våte snøen bar bra selv om vi hadde fullt langrennsutstyr. Toppen ble nådd og det åpenbarte seg faktisk litt utsikt. Litt utfordringer i løssnøen og granskogen ned igjen, spesielt for vår britiske venninne, men det gikk ganske greit. Vi valgte å følge et skispor en annen vei tilbake og det var helt greit. Allikevel tror jeg at den optimal veien var den vi valgte opp siden det var løssnø hele veien ned. Turen ble avsluttet med en 2 mils runde på kjørte spor i drammensmarka. Flott vær , men dårlig skiføre (slush).