Høyest i Røros (14.03.2015)  6

Written by otto (Otto Lund) GSM

Start point Vauldalen camping (836m)
Characteristic Ski trip

Norges største pf-topper
14.3.2015

BERGSTADEN
Røros ligger i Sør-Trøndelag og grenser til kommunene Tydal, Holtålen, Os, Engerdal og Härjedalen i Sverige. Røros står på UNESCOs verdensarvliste for sin gamle og historiske trehusbebyggelse fra gruvetiden. Grunnsteinen til Røros-samfunnet var bergverksbedriften Røros Kobberverk. I Gamle Storwartz gruve startet driften så tidlig som i 1645. Nå er Røros en betydelig turistkommune med cirka en million besøkende hvert år som kommer for å oppleve de gamle tømmerhusene med sine lune kafeer og butikker. En annen attraksjon er Rørosmartnan, som er et årlig vintermarked som trekker til seg 70 000 – 80 000 tilreisende i løpet av fem dager i februar, og som ble arrangert første gang i 1854. De fleste forbinder kommunen med et kaldt klima, noe som stemmer godt. Kulderekorden for Sør-Norge er fra Røros. Den er på minus 50,4 grader og ble satt i januar 1914. Lengst øst i Røros nær svenskegrensen ligger fjellmassivet Viglen, som består av de fire markerte toppene Viglpiken, Midtviglen, Tverrviglen og Storviglen. Sistnevnte er høyest i både Røros kommune og Femunden nasjonalpark. Vi var første gang på Storviglen i juli 2006 med utgangspunkt i Ljøsnåvollen og har bestandig ønsket å gå hele fjellrekka med ski på beina! Etter å ha overnattet på familiehytta på Røros gikk bilturen til Vauldalen Fjellhotell og Camping nær svenskegrensen. Her var det godt blå Swixføre, og alt lå til rette for en optimal skitur. Siden vi er ivrige toppsamlere, ble vi enige om å ta hele fjellrekka med Røros-topper med en primærfaktor på minst 100 meter.
Vi startet i morgensola med en grei oppgang fra campingplassen til Volldalshøgda (1103 moh.). Etter å ha sondert terrenget skled vi ned sørryggen til riksgrensen og var innom den svenske toppen Rutstøten (1098 moh.). På toppen pep det i mobilen, og vi ble ønsket velkommen til Sverige, men det ble et meget kort opphold i vårt kjære naboland.Tilbake på norsk side tok vi sikte på den gulmalte grensevarden på Gråhøgda (1192 moh.), som står litt nedenfor det høyeste punktet. Vi valgte å fortsette til fots ned den snøfattige fjellsiden til Storhåen i Borgedalen, der det igjen var greit skiføre. Her krysset vi først reingjerdet og senere isen over til det navnløse tjernet på 909 moh. før neste motbakke opp vest for høyde 1178. Gode snøforhold var det gjennom dalen Slupkieh, der vi kom inn på merket rute mellom Vauldalen og Ljøsnåvollen. I området var det både svensker og nordmenn som var på vei til Storviglen. Svenskene hadde benyttet scooter og parkert ved riksgrensen, mens vi nordmenn var på langtur. Fra den nedsnødde varden på Storviglen (1561 moh.) hadde vi en flott og vidstrakt utsikt mot Femunden i sør og langt inn i nabolandet i øst. Etter litt påfyll med mat og drikke returnerte vi ned til Slupkieh-skaret og gikk over Tverrviglen (1486 moh.). Litt sur vind gjorde oppholdet på toppen kort, og dermed suste vi elegant ned til Vigltjønna. Der fortsatte vi på godt skiføre over Midtviglen (1381 moh.) og ned til den digre steinen i salen mellom dagens to siste topper. I rolig tempo kunne vi ta fatt på den siste skikkelige stigningen til profiltoppen Viglpiken (1361 moh.). Vi avsluttet turen med en lang og etterlengtet sklitur ned til Stenhåen, der vi krysset isen og etter hvert kom inn på løypenettet. Støle og stive, men godt fornøyde ankom vi campingplassen idet kveldssola gikk ned bak horisonten.
(Fra boka Norges beste kremtopper.).

FEMUNDSMARKA nasjonalpark ble opprettet i 1971. Dette er et av de største sammenhengende, urørte villmarksområder i Sør-Skandinavia. Flotte områder for kano og fisking. DNT har kåret dette til et av de tre fineste turområdene i Norge. Dette er et viktig hekkeområde for våtmarksfugler og fiskeørn. Elver og innsjøer har gode og naturlige betingelser for de mange fiskeartene.

TRØNDELAG = 26 stk 1.ordens trig-punkter.

Volldalshøgda
Gråhøgda
Svensker på vei
Storviglen er et trigonometrisk punkt av 1. orden.
Midtviglen

KARTBLAD: 101 Aursunden

Stortur, det der!

Written by Olepetter 20.03.2015 13:47

"Svenskene hadde benyttet scooter" - aner jeg en svak undertekst her?

Sv: Stortur, det der!

Written by otto 20.03.2015 14:00

He he.. ja men de parkerte ved grensen og det var lov.. Har kjørt lovlig scooter jeg også.! Glimrende tur men kun droppet de tre første små toppene...

Til topps

Written by BjørnF 15.03.2015 08:01

Oi oi for en tur, sikkert fint hvis du hadde det strålende været vi har her :-)

Sv: Til topps

Written by otto 15.03.2015 08:19

Kjemetur og knallvær som ellers i sør Norge. Var på storviglen under kommenetoppsankingen i 2007. Artig å ta hele rekka. PS kan anbefale Til Topps i Norges Nasjonalparker. Variert så sett i gang Bjørn..